Notă: articolul, publicat inițial în 27.02.2017, este revizuit periodic și actualizat pentru ca tu să te bucuri de informații relevante și de actualitate. Nu uita, ne poți oricând împărtăși din propria ta experiență folosind secțiunea comentariilor din finalul articolului. Spor la citit!
Daca ai ajuns in punctul in care doresti sa iti construiesti un website, fie ca este un site de prezentare, fie ca este un blog sau un magazin oline, atunci in mod clar te gandesti si la partea de design, la cum iti doresti sa arate siteul tau, la ce culori si alte elemente grafice sa folosesti ca acesta sa arate cat mai bine si sa fie cat ma atragator pentru viitorii vizitatori.
Bineinteles, nu toti suntem designeri sau graficieni, si chiar daca apelezi la acesti profesionisti, trebuie sa ai conturata in minte o idee de prezentare grafica, ca sa stii apoi ce sa le ceri acestora.
Astazi incercam sa iti dam cateva mici repere pentru realizarea layout-ului unui site apeland la o structura de culori cat mai avantajoasa pentru viitorul tau proiect online.
Ca idee de inceput, fiecare website ar trebui sa fie unic, cu elemente de design cat mai distinctive, folosind o paleta de culori cat mai atragatoare pentru a transmite cu usurinta mesajul dorit de realizator.
Folosirea corecta a culorilor pe siteul tau
Trebuie sa alegem cu atentie culorile folosite in designul websiteului deoarece acestea au in primul rand capacitatea de stimulare a privitorului.
Culorile pot trezi cele mai vii trairi in oameni, iar pentru a atrage vizitatorii si ai mentine un timp indelungat pe siteul tau trebuie sa le folosesti cu mare atentie deoarece acestea sunt decisive in acest sens.
Este bine totusi sa apelam la un specialist cand ne gandim sa proiectam designul siteului nostru deoarece acesta trebuie sa aiba o cunoastere aprofundata a teoriei culorilor si a folosirii acesteia.
Daca ajungem sa folosim culori inadecvate, atunci este posibil ca experienta vizitatorilor siteului sa fie una negativa iar acestia pot avea reactii precum repulsia sau sentimentul de inaccesibilitate.
Acestia vor pleca foarte repede de pe site deoarece acesta li se va parea inaccesibil si ilizibil. Si tu nu doresti asta!
In acest sens, citeste si despre identificarea intentiilor de cumparare ale publicului tinta.
Asa ca mare atentie in folosirea culorilor adecvate pentru siteul tau.
Ce este Color Wheel sau Teoria Culorilor
Cea mai comuna modalitate de a reprezenta culorile pentru un anumit domeniu se bazeaza pe roata de culori (color wheel) aparut ca si concept pentru prima data in secolul 18, si reprezentat cu succes de Isac Newton si Van Goethe in lucrarea „Teoria culorilor” din 1810.
Specialistii in domeniul culorilor definesc fiecare culoare prin urmatoarele repere:
- Culoare spectrala
- Saturatie
- Tenta
- Intensitate
- Croma
- Nuanta
- Luminozitate
Pentru a obtine o culoare exista doua moduri de sinteza a acesteia:
Substractiva (CMY) si Aditiva (RGB).
In designul si grafica digitala, unde culorile sunt obtinute in special prin lumina, se foloseste sinteza aditiva. Potrivit acestei metode de lucru, cu cat mai multe culori sunt folosite in combinatie, cu atat culoarea va deveni tot mai alba.
Culorile principale sunt: rosu, verde si albastru (red, green, blue – RGB). Prin combinarea a două culori primare rezultă următoarele culori secundare: cyan, magenta si galben.
Care sunt regulile principale de utilizare a culorilor intr-un website?
Contrast
In primul rand trebuie sa fim siguri, arunci cand alegem culorile pentru websiteul nostru, ca exista un contrast suficient de puternic intre culoarea textului si fundalul siteului pentru ca utilizatorul sa poata citi textul cu usurinta.
Fundal
Culorile intense trebuie combinate cu un fundal neutru. Nu este indicat sa iti intampini vizitatorii cu niste culori de fundal intense deoarece fii sigur ca asta iti va creste cu mult rata de respingere a websiteului tau.
Cum utilizam cu succes culorile intr-un website
ROSU
Folosirea culorii rosu, culoarea dragostei pasionale, poate atrage entuziasm si energie pentru siteul tau. Aceasta atrage imediat atentia utilizatorilor deoarece este asimilata si cu culoarea sangelui, a pericolului.
Nu este indicata folosirea acestei culori pentru fundal deoarece este o culoare intensa si ii poate deranja pe vizitatori, in schimb se poate folosi cu succes pentru butoane sau oferte pe care doresti ca utilizatorii sa dea click. Mai precis, aceasta culoare este indicat a fi folosita pentru elementele „Call to Action” ale unui website. Pentru a minimiza impactul puternic al acestei culori pentru designul unui website, este indicat a fi folosita doar cu culori complementare, cea mai buna combinatie fiind cu culoarea alb.
GALBEN
Galbenul, in mod clar este o culoare optimista, calda, care indeamna in primul rand la distractie, dar este si o culoare care indeamna la impulsivitate.
Este o culoare foarte iritanta pentru ochi, asa ca NU o folosi niciodata pentru fundal. In combinatie cu negrul indica pericolul, asa o vei vedea foarte des pe panourile de avertizare.
Aceasta culoare este indicata a fi folosita pe un website atunci cand doresti sa stimulezi joaca si creativitatea deoarece da senzatie de relaxare, pace, incredere.
ALBASTRU
Aceasta este in mod sigur cea mai populara culoare folosita pentru websiteuri. Aspectul sau neutru are un efect calmant pentru privitor si induce o placuta senzatie de relaxare. Daca vrei ca mesajul websiteului tau sa exprime increderea, responsabilitatea sau intelegerea atunci folosirea culorii albastre ca si culoare principala a siteului tau este solutia optima!
Totusi, folosirea in mod excesiv a acestei culori poate da un sentiment frustrant de rigiditate.
VERDE
Este unul dintre simbolurile sanatatii, naturii, al adaptibilitatii. Verdele deschis are un efect calmant pentru privitor, iar nuanta mai inchisa face trimitere la mediul financiar, la prestigiu, egoism, chiar si avaritie.
Verdele este in mod clar culoarea organizatiilor ce activeaza in domeniul ecologiei, al sanatatii sau al instrumentelor financiare.
ALB
Aceasta este in mod clar cea mai folosita culoare pentru fundalul unui website deoarece are un efect calmant dar si asigura un contrast foarte bun pentru majoritatea culorilor folosite. Culoarea alb este neutra, rece.
Utilizarea in exces poate da senzatie de plictiseala, iar in domeniul webdesignului, da dovada de amatorism. Cea mai buna combinatie este cu negrul deoarece induce ideea de lux si simplicitate.
NEGRU
Este un simbol al misterului si al clasei inalte. Poate transforma cu usurinta un website, folosit in cantitatea optima, intr-un model de eleganta si rafinament. Folosirea in exces insa, poate induce privitorului o stare de depresie si negativitate, asa ca fii foarte atent in ce proportie il folosesti!
GRI
Griul este, dupa alb, cea mai folosita culoare pentru fundaluri pentru ca este neutru, clasic si comfortabil pentru ochi. Nuantele foarte inchise sunt percepute ca rigide, dar si apasatoare.
O resursa gratuita pe care noi o folosim este: http://colorpalettes.net/. Chiar daca nu esti un designer profesionist si nu stii cum se imbina culorile, poti alege o paleta deja creata si pe care apoi sa o implementezi in siteul tau.
Culorile folosite pe siteul tau au un impact foarte puternic asupra modului cum vei fi privit ca si brand.
De aceea este bine ca inainte de a te decide asupra paletei de culori pe care o folosesti in comunicarea online, sa stabilesti profilul de buyer persona. Astfel vei sti cine este publicul tau tinta, ce asteptari are el de la tine si cum comunici eficient cu el.
Apoi, este momentul oportun pentru stabilirea unui manual de brand. In acest punct creezi un logo si stabilesti principalele culori pe care le vei folosi atat in crearea site-ului cat si in diverse alte materiale grafice, asa cum sunt cartile de vizita sau bannerele pe care le vei folosi in anunturile Facebook si Google Ads. In manualul de brand se va specifica si modul in care culorile principale se pot combina, precum si fontul folosit in textul de site.
Dupa toate aceste etape poti folosi informatiile pe care le ai la indemana pentru a stabili un design grafic pentru paginile tale web. Nu uita, cea mai buna solutie este simplitatea. Mergi pe cel mult 3 culori, opteaza pentru un model grafic minimalist, cu accent pe conversie. Toate informatiile din site-ul tau trebuie sa fie usor accesibile chiar si de catre cel mai putin initiat utilizator.
Vezi si cele 5 sfaturi pentru a-ti crea un brand personal puternic in mediul online.
Speram ca v-am fost de folos cu aceste informatii despre culori si despre cum sa le folositi pentru viitorul vostru site. Sfatul nostru este ca atunci cand pleci la drum in constructia unui site sau blog primul lucru pe care trebuie sa il faci este sa alegi paleta de culori a sitelui si fonturile pe care le vei folosi.
Te rog sa lasi un comentariu mai jos legat de exprienta ta pe acest subiect.
Cu drag,
Ninel