Modele de business: magazinul online si vanzarea de produse fizice
Notă: articolul, publicat inițial în 12.11.2018, este revizuit periodic și actualizat pentru ca tu să te bucuri de informații relevante. Nu uita, ne poți oricând împărtăși din propria ta experiență folosind secțiunea comentariilor din finalul articolului. Spor la citit!
Magazinul virtual este, probabil, unul din cele mai răspândite modele de business din lume pentru vânzarea online de produse. Cu toții cunoaștem exemple de platforme ecommerce renumite la nivel internațional (de exemplu, Amazon, Aliexpress, eBay, Zappos etc). Astfel de exemple au adus noi antreprenori pe lista celor mai bogați oameni din lume, fapt care ne confirmă că magazinul online poate fi un model de business de mare succes.
Însă, într-o lume dominată de reclame online și brand-uri populare care cuceresc piața și au bugete uriașe, cum ne putem construi o afacere profitabilă bazată pe vânzarea online de produse fizice? Sau chiar cum să începem o afacere de acasă de succes?
Te invit să afli, în continuare, care sunt pașii pe care să îi parcurgi ca să îți începi propria afacere bazată pe modelul de business tip magazin online.
Pasul 1: alegerea nișei de vânzare online produse
Dacă citești aceste sfaturi, probabil afacerea pe care o vei începe este una mică, de nișă. Cu toate că nu te poți compara cu magazinele renumite din România, vreau să îți arăt că și tu poți avea succes cu acest model de business, chiar dacă ai un buget restrâns.
TU vii cu ideea,
NOI te susținem cu soluția și implementarea ei
Primul pas este să începi cu o cercetare amănunțită a pieței. Sunt două posibile scenarii în care te afli:
- Ai deja un produs / o categorie de produse pentru vânzare online;
- Nu ai ales încă produsele pe care vrei să le vinzi online.
Dacă te afli în prima situație, atunci ce trebuie să faci este să studiezi piața pe nișa ta. De exemplu, dacă vrei să vinzi jucării, trebuie să faci o listă cu celelalte magazine online exclusiv de jucării de pe piața din România (sau internațională, depinde cât vrei să te extinzi) și să creezi profilul publicului tău țintă (un avatar al potențialului consumator).
Dacă te afli în a doua situație, atunci îți sugerez pur și simplu să studiezi piața, folosind Google sau instrumentele pe care ți le pune la dispoziție (Google Trends sau planificatorul de cuvinte cheie) ca să vezi care sunt cele mai căutate tipuri de produse pe care le poți comercializa. Atenție, însă, pentru că nișele cele mai populare (fashion, cosmetice, suplimente alimentare etc) au și cea mai mare concurență, ceea ce înseamnă că vei avea nevoie de un buget mare de investit în primele luni (de ordinul zecilor de mii de euro).
Iată mai jos o imagine din Google Trends despre nivelul de interes online față de cuvântul „jucării”, de-a lungul ultimelor 12 luni, în România:
Odată ce ai ales nișa și ai studiat publicul țintă și ai aproximat ce buget ai nevoie pentru a începe, e timpul să treci la pasul următor.
Pasul 2: avize și autorizații
Această etapă este perfect normală pentru orice afacere. În cazul unui site de vânzare online de produse, iată ce ai nevoie:
- Alegerea denumirii pentru companie și rezervarea la Registrul Comerțului;
- Forma de organizare juridică (SRL, PFA sau SA);
- Codul CAEN (4791 este cel necesar pentru comerț online, dar poți adăuga și altele ca fiind secundare active);
- Sediul social;
- Angajare personal în funcție de nevoile viitoare (marketing, logistică etc).
Știu că sunt multe de avut în vedere. Important este să îți păstrezi entuziasmul la cote ridicate. Iată care sunt cele mai uzuale greșeli în antreprenoriat de care să te ferești.
Pasul 3: logistica offline
Unul din cei mai importanți pași, fără de care un magazin online nu ar exista, este să-ți pui la punct tot ce înseamnă logistică:
- Stabilirea parteneriatelor cu furnizorii potriviți;
- Achiziția produselor pentru comercializare și depozitarea lor;
- Stabilirea parteneriatelor cu firma / firmele de curierat;
- Realizarea de ambalaje și etichete pentru livrări;
- Stabilirea modului de livrare.
Cu alte cuvinte, trebuie să pui la punct un sistem de e-fulfillment pentru afacerea ta. Există companii în România specializate în asigurarea acestor servicii pentru magazinele online. Așadar, poți, contra cost, să colaborezi cu o companie de e-fulfillment pentru a nu fi nevoit să depozitezi, să ambalezi și să expediezi tu comenzile din viitorul tău magazin online.
Costurile pentru astfel de servicii se percep, de obicei, pe comandă și pornesc de la 1 Euro. Suplimentar, vei avea nevoie să asiguri costurile pentru ambalaje, etichete și, bineînțeles, pentru achiziția stocurilor de produse pe care dorești să le comercializezi.
Pasul 4: logistica online
Deși pare puțin impropriu spus, am dorit să includ în acest pas tot ce înseamnă sistemul tău online de vânzare produse fizice.
Acest pas cuprinde:
- Alegerea numelui de brand pentru magazinul tău online și alegerea domeniului;
- Alegerea platformei potrivite pentru site-ul tău;
- Alegerea hosting-ului potrivit în funcție de platformă și dimensiunea magazinului;
- Realizarea magazinului online din punct de vedere creativ și tehnic (copywriting, web design, branding și identitate vizuală, SEO);
- Adăugarea de conținut în magazinul online (categorii de produse, specificații tehnice, pagini informative, descrieri de produse etc);
- Integrarea cu un sistem de plăți online pentru a oferi consumatorului mai multe posibilități de plată (card, ramburs, paypal, depunere în cont etc);
- Crearea unui sistem de promovare online pentru afacerea ta (prezență social media, integrare sistem abonare și trimitere newsletter, integrare sistem de discount / fidelizare clienți);
- Punerea la punct a politicii de confidențialitate, a politicii de cookies, a paginii de termeni și condiții – posibil să ai nevoie de ajutorul unui jurist, această etapă fiind esențială pentru a respecta legislația în vigoare.
Poate îți sună complicat și probabil ai impresia că sunt foarte mulți pași de urmat. Este adevărat că, în zilele noastre, începerea oricărui tip de afacere trebuie să presupună un sistem bine gândit. Altfel spus:
Clienții tăi
- Pot afla despre produsele sau serviciile comercializate;
- Se pot abona / înscrie ca să primească informații personalizate;
- Pot cumpăra / comanda / cere ofertă pentru produsele / serviciile dorite;
- Pot beneficia de oferte / promoții care să îi convingă să cumpere din nou / să recomande produsele și altora.
Prezentând informațiile astfel, cel mai probabil realizezi că toate aspectele pe care le-am menționat în lista anterioară sunt de bun simț și obligatorii pentru un magazin online. De aceea, pentru a respecta acești pași, ai nevoie să apelezi la una sau mai multe companii specializate în: hosting, IT și web design, grafică publicitară, copywriting, SEO, promovare online (PPC Marketing), email marketing.
Din acest motiv, trebuie să vorbim și despre:
Costurile de bază pentru crearea unui magazin online
- Costuri de set-up, achitate o singură dată la început: acestea pot depăși 5.000 Euro, în funcție de complexitatea magazinului tău;
- Costuri de mentenanță, achitate lunar sau trimestrial, pentru administrarea tehnică a magazinului online, găzduirea web și actualizarea conținutului (stocuri de produse, informații noi, optimizare). Aceste costuri pot varia, între 100 lei și câteva sute de Euro pe lună, în funcție, din nou, de complexitatea afacerii tale;
- Buget de promovare: acesta trebuie investit lunar, continuu, pe toată durata existenței magazinului tău online. Pentru că este o afacere care are nevoie de promovare constantă și comunicare cu potențialii clienți, trebuie să fii prezent cel puțin în social media (Facebook, Instagram, Youtube), în căutările Google (organic și plătit). În medie, pentru un magazin online în România, bugetele de promovare pornesc de la 300 Euro pe lună și pot ajunge la zeci de mii de euro, în funcție de nișă, audiență și volumul de produse.
Costurile de set-up depind totuși și de platforma folosită pentru magazinul tău online. Cea mai accesibilă platformă din punct de vedere al costurilor și administrării este WordPress, având modulul WooCommerce. Însă, la fel cum discutam în articolul „Este potrivit WordPress pentru magazine online?”, îți putem spune că trebuie să ai grijă dacă faci această alegere.
WordPress este o platformă concepută și pentru magazine online și WooCommerce este un modul (o extensie) care îți permite vânzarea de produse pe site. Însă, aș recomanda această soluție doar dacă ai un magazin online mic, restrâns la puține produse (maximum 100).
Dacă cumva vrei să îți extinzi afacerea la vânzarea online de produse în număr mare, trebuie să te orientezi către o altă platformă, precum Magento, OpenCart, Prestashop, Shopify sau chiar către o agenție web design care îți va realiza magazinul personalizat, de la zero, fără o anumită platformă în spate.
Concluzii și recomandări finale
Vrei să alegi modelul de business care presupune vânzarea online de produse? Cel mai probabil, ai nevoie de un buget de început, in jurul sumei de 10.000 Euro.
De asemenea, trebuie să nu te aștepți la rezultate imediate. Ca în orice afacere, vânzările vor veni în timp – posibil după primele 2-3 luni – și profitul într-un timp și mai mare. Trebuie să ai încredere, să ai răbdare și să permiți și creșterea organică, naturală, a magazinului tău.
Nu trebuie să îți transformi promovarea în spamming și nu trebuie să creezi impresia că alergi după vânzări. Este posibil ca primele comenzi să apară după prima lună sau chiar mai târziu, fapt care este perfect normal pentru un magazin online la început de drum – și pentru un brand nou pe piață.
Profitul, pe de altă parte, poate veni chiar și după un an de la primele comenzi. Acest lucru este perfect normal. Nu va fi un drum simplu, cel de a avea propriul magazin online, însă este un model de afacere frumos care s-a dovedit a fi de succes.
Alte resurse utile
Dacă ești interesat să citești alte articole scrise de noi pe această temă, îți recomandăm și:
- Lucruri de știut pentru crearea unui magazin online;
- E-mail-uri obligatorii pentru magazine online;
- Funcțiile principale ale unui site de vânzări online;
- Modalități de promovare online plătită.
Spor la implementat!
Citește și despre lucruri handmade care se vând bine și despre cum să ai o afacere online pe timp de pandemie.
P.S.: În viitorul articol, vom vorbi despre următorul model de business: vânzarea de produse online prin website tip scrisoare de vânzare. Dacă ți se potrivește mai mult acel model, te invit să revii pe blogul nostru și săptămâna viitoare 🙂
Sursa foto: pexels.com