Știu; de cele mai multe ori vedem în Google un adevărat adversar care face tot posibilul pentru a ne pune bețe în roate. De câte ori ai rămas fără cuvinte când ai văzut că un site mult mai neîngrijit este poziționat mai bine decât al tău?
Oricât am încerca să urmăm regulile, pare că ne luptăm cu morile de vânt.
Dar, lucrurile nu stau chiar așa. Chiar dacă în aparență Google lasă impresia că judecă cu măsuri diferite, algoritmii săi văd dincolo de o înfățișare bine îngrijită și fardată.
Învață despre Page Quality Rating: cei mai importanți factori pentru creșterea organică.
Și dacă încă te întrebi ce nu faci bine pentru site-ul tău în WordPress sunt aici să-ți ofer o altă perspectivă.
Dar, înainte de toate vreau să te întreb ceva: când a fost ultima dată când ai accesat contul tău de Google Search Console? Sau, mai important, site-ul tău este indexat în Search Console?
Google Search Console pentru WordPress: ajutorul Google pentru webmasteri
Google Search Console, sau până nu de mult Google Webmaster Tools, este ajutorul pe care Google ți-l oferă. Este modul prin care gigantul american îți spune ce faci greșit. Dar, cel mai important, îți spune cum să eviți greșelile și cum să le remediezi pe cele deja făcute.
Așadar, trebuie să folosești Google Search Console pentru WordPress? Cu siguranță, da. Mai mult, intră în contul tău Google și verifică oricât de des poți rapoartele furnizate de această consolă.
Așa vei obține indicatori SEO pe care să îi folosești pentru a-ți optimiza și promova site-ul. Sunt reguli pe care trebuie să le urmezi fie că folosești un site de prezentare sau un magazin online. Totul este la îndemâna ta.
O să vezi că lucrurile nu stau așa cum ți-ai dori. De cele mai multe ori o să observi erori de indexare care afectează poziționarea site-ului și care influențează traficul organic general.
Important este să acționezi la momentul potrivit.
Google Search Console pentru WordPress: înscrierea unui site nou în consola Google
Dacă site-ul tău WordPress nu este deja înscris în Google Search Console va trebui să începi de aici. Nu-ți face griji, procesul de indexare este intuitiv și îl poți finaliza în câțiva pași simpli.
Am explicat acești pași într-un articol separat și îți recomand să îl accesezi pentru explicații detaliate. Așadar, învață cum înscrii un site în motoarele de căutare.
Înainte de a merge mai departe trebuie să-ți reamintesc care este scopul pentru care vorbim despre Google Search Console pentru WordPress: obținerea de soluții pentru optimizare SEO.
Datele pe care le vom analiza mai jos trebuie corelate cu rapoartele din Google Analytics. Despre acest serviciu Google am discutat și în trecut când ți-am spus cum folosești Google Analytics și care sunt cei mai importanți indicatori pe care să-i analizezi.
Google Search Console pentru WordPress: indicatorii pe care să îi analizezi
Pentru a primi date și rapoarte de la Search Console trebuie să trimiți un sitemap spre indexare.
Acesta este primul și cel mai important pas pe care trebuie să îl faci. Sitemap-ul va ușura indexarea paginilor site-ului tău și îți va spune dacă Google are, sau nu, probleme în a accesa resurse online.
Toate datele pe care le vei primi apoi în Search Console vor avea la bază acest sitemap. De aceea este important să creezi unul fără erori și care cuprinde toate link-urile site-ului tău.
Pentru a realiza acest lucru poți folosi diferite plug-in-uri. Sugestia mea este Yoast SEO pentru că îți oferă multe alte servicii adiționale care te pot ajuta să-ți optimizezi și promovezi website-ul în mediul online.
Să presupunem că ai reușit să incluzi un sitemap fără erori. Hai să vedem acum care sunt indicatorii cei mai importanți care trebuie analizați.
Performanță
Sub acest câmp vei vedea date despre traficul organic, rata de conversie și poziționarea organică pe cuvintele cheie care au adus utilizatori pe site.
Poți observa evoluția în timp a site-ului și poți nota poziționarea pe cuvinte cheie relevante pe o perioadă aleasă de tine. În acest fel îți dai seama cum s-a modificat indexarea site-ului tău și care a fost evoluția lui organică în rezultatele afișate de Google.
Plecând de la aceste informații și corelându-le cu cele obținute din Google Analytics poți concepe noi strategii de marketing și de conținut.
Poți folosi, spre exemplu, paginile cele mai accesate și cuvintele cheie populare pentru a crește rata de conversie și pentru a crea noi leaduri.
Acoperire
Următoarea secțiune pe care trebuie să o accesezi în Google Search Console este Acoperire. Aici o să vezi date foarte importante care o să-ți ofere și motivele pentru care site-ul tău nu este indexat așa cum ți-ai fi dorit.
Erorile de indexare generate de sitemap și de site sunt afișate în acest câmp. Ai și un grafic al problemelor în funcție de perioada de timp selectată, dar și eventualele penalizări pe care site-ul le-a primit în urma update-urilor algoritmilor Google de indexare.
Aici o să vezi paginile cu erori 404, erorile legate de server și orice altă problemă de structură și de conexiune din interiorul site-ului tău. De exemplu, poți observa și redirectările care nu trimit utilizatorul pe pagina dorită, sau erorile structurale ale produselor atunci când administrezi un magazin online.
Desigur, este de datoria ta să remediezi toate aceste erori. Ai răbdare, analizează toate datele primite și mai apoi apucă-te de treabă. Nu uita ca la sfârșit să marchezi fiecare eroare ca remediată pentru a-i transmite motorului de căutare că poate relua indexarea paginilor.
Dacă te confrunți cu multe probleme, după ce le-ai rezolvat poți crea un nou sitemap. Șterge-l pe cel vechi și trimite-l spre aprobare pe cel nou. Așa procesul de indexare va fi reluat și site-ul tău va fi repoziționat în căutările organice.
Sitemaps
Aici este câmpul unde trimiți un sitemap nou spre aprobare. Tot aici vezi dacă sitemapul poate fi accesat de Google fără probleme. În plus, vezi câte pagini sunt indexate de motoarele de căutare.
Aceste date te ajută să-ți dai seama dacă Google are acces la toate resursele tale online, sau dacă pagini pe care nu le vrei accesate apar totuși în rezultatele organice.
Mai mult, îți poți da seama de frecvența cu care Google îți analizează site-ul și poți determina dacă ai conținut duplicat în site.
Utilizare mobilă
Atunci când folosești Google Search Console pentru WordPress primești informații și despre experiența pe mobil a website-ului tău.
Aceste date se accesează sub meniul Utilizare Mobilă. Toate erorile de indexare pe mobil sunt afișate în această secțiune. Așa cum ai făcut și când ai analizat datele de Acoperire trebuie să remediezi problemele de la navigarea pe mobil.
Ai mare grijă la acest aspect. Google pune preț pe funcționalitatea responsive a platformelor online ceea ce înseamnă că erorile duc la penalizări.
Link-uri
Orice strategie de link-building trebuie să aibă la bază datele obținute din această secțiune. Toate link-urile interne și externe vor fi raportate în Search Console și analiza acestora este esențială pentru indexarea organică.
Așadar, accesează rapoartele de aici și vezi care sunt cele mai folosite ancore pe care le folosești atunci când creezi link-uri interne. Dacă acestea nu sunt setate pe cuvinte cheie relevante va trebui să planifici o strategie prin care să le optimizezi.
Învață cum construim corect un sistem de link-uri interne.
Analizează back-link-urile și vezi dacă ele sunt relevante. Verifică sursele dar și paginile de destinație. Ai grijă să nu existe practici spam de link-uri de la o singură sursă pentru că riști penalizarea site-ului.
Găsește oportunități de back-link plecând de la aceste date. Acolo unde link-urile primite nu sunt tocmai recomandate (spre exemplu link-urile de la site-uri cu domeniu de activitate diferit) contactează administratorul de site și solicită retragerea legăturii.
Concluzii
Google Search Console pentru WordPress este prima inițiativă SEO pe care să o aplici. Toate strategiile tale de optimizare și promovare a site-ului trebuie să pornească de la datele obținute în această consolă.
Creează un sitemap, trimite-l către aprobare și înregistrează cât mai multe date. Compară tot timpul rapoartele primite cu ceea ce Google Analytics îți oferă.
Analizează erorile pe care le vezi în Google Search Console. Rezolvă toate problemele de indexare pentru a evita penalizări și pentru a crește traficul organic.
În paralel verifică performanța site-ului în ceea ce privește viteza de încărcare. O poți face prin intermediul programului Lighthouse dezvoltată de Google (îl poți accesa din consola Chrome – apasă Ctrl+Shift+I pentru a deschide consola pentru dezvoltatori, apoi navighează către secțiunea Audit).
Oferă o experiență cât mai intuitivă și fluidă pentru utilizatorii care îți accesează site-ul.
În final, aplică noua ta strategie SEO: optimizează conținutul online, implementează un nou plan editorial, dezvoltă un sistem de link-uri intern și extern care să crească autoritatea domeniului tău.
Știu, sunt multe de făcut. Dar, în final, tot efortul tău va fi răsplătit și Google îți va deveni mai prietenos decât a fost vreodată.