În 2025, este mai important ca niciodată ca un antreprenor sau specialist să înțeleagă ce este acela un marketing funnel și cum se poate folosi de el pentru a atrage mai mulți clienți.
Indiferent că vinzi servicii, produse fizice sau produse digitale educaționale, mai devreme sau mai târziu va trebui să înțelegi cum funcționează un marketing funnel.
Acest lucru îți va deschide mai multe oportunități de promovare și îți va oferi o imagine clară de la etapa de conștientizare până la cea de achiziție.
Cu un funnel bine pus la punct îți va fi mult mai ușor să atragi persoane direct interesate să interacționeze cu brandul tău, să cumpere sau să încerce serviciile sau produsele tale.
În articolul ce urmează vei descoperi de ce ai nevoie de un marketing funnel, cum îl pui în aplicare în afacerea ta, ce strategii să testezi în 2025 și ce beneficii îți aduce un astfel de funnel.
Citește cu atenție și răbdare și cu siguranță găsești inspirație pentru a crește rezultatele afacerii tale.
Sumarizare articol
Ce înseamnă marketing funnel?

Pe scurt, un marketing funnel înseamnă o călătorie a clientului.
Această călătorie începe de la prima interacțiune avută cu brandul sau afacerea ta, până la achiziția produselor sau serviciilor tale.
Rolul tău ca antreprenor este să faci această călătorie cât mai ușoară și atractivă pentru potențialul client, iar fiecare etapă a funnel-ului trebuie să răspundă nevoilor și întrebărilor pe care le au potențialii clienți.
De asemenea, reține faptul că nu toți cei care au o prima interacțiune cu afacerea ta, vor ajunge să și cumpere de la tine. Mulți dintre ei vor rămâne la acest stadiu și nu vor întreprinde nicio acțiune viitoare.
Doar o mică parte dintre ei vor ajunge în ultima etapă a funnel-ului și vor lua decizia de cumpărare.
Pentru a înțelege mai bine, imaginează-ți o pâlnie.
Cei care interacționează cu afacerea ta intră prin partea de sus, care este mai lată, însă doar o mică parte dintre aceștia ajung să treacă prin partea îngustă de jos, reprezentând clienții care fac o achiziție.
Partea de sus a pâlniei, cunoscută ca etapa de conștientizare, atrage cel mai mare număr de oameni. Aici sunt cei care descoperă pentru prima dată afacerea ta prin reclame, postări pe social media, articole de blog sau alte forme de promovare.
De exemplu, poate tu ai avut prima interacțiune cu brandul nostru SERVHOST prin intermediul acestui articol de blog.
Scopul tău este să le captezi atenția și să îi faci curioși să afle mai multe.
Pe măsură ce oamenii avansează în pâlnie, numărul lor scade.
În etapa de considerație, clienții potențiali analizează informațiile despre produsele sau serviciile tale și evaluează dacă acestea răspund nevoilor lor.
Este momentul în care ar trebui să le oferi dovezi de încredere, cum ar fi recenzii, studii de caz sau beneficii clare.
În cele din urmă, doar o parte din cei care au intrat în pâlnie vor ajunge la etapa de decizie, unde fac efectiv achiziția.
Aici este important să simplifici procesul de cumpărare, să elimini orice obstacol și să creezi oferte care să îi încurajeze să finalizeze tranzacția.
Exemple de marketing funnel:

Mai jos ți-am pregătit câteva exemple de marketing funnel întâlnite foarte des în 2025. Așa cum îți spuneam, un marketing funnel reprezintă o călătorie al cărei scop final este luarea unei decizii de cumpărare sau de fidelizare a clientului.
Un email în care vorbești despre o anumită problemă a clientului -> Clientul se programează la o discuție gratuită cu tine -> Are loc conversia
O postare pe Facebook în care anunți o nouă promoție -> Oamenii citesc postarea și intră la tine pe site -> Are loc conversia
Ești proprietarul unui salon de înfrumusețare și lansezi o ofertă pentru luna ianuarie -> Oamenii îți văd reclama pe social media -> O parte dintre ei se programează și așa are loc conversia
Desigur, fiecare călătorie poate fi diferită de la o persoană la alta. Unele pot ajunge în etapa de conversie, fără să se aboneze la emailul tău sau fără să vadă toate reclamele tale pe social media.
Altele, chiar dacă au trecut prin întreg procesul, nu se află în momentul potrivit pentru a lua decizia de cumpărare, așa că renunță pentru o perioadă.
Iată un exemplu corect de marketing funnel realizat de cei de la Adobe.com
Aceștia oferă un program de editare video numit Premiere Pro, iar procesul lor de marketing funnel arată astfel:
Etapa de conștientizare: Adobe promovează Premiere Pro prin reclame pe YouTube, Facebook, și Google Ads, folosind videoclipuri atractive care evidențiază noile funcții ale programului.
Etapa de considerație: Cei interesați intră pe site-ul Adobe și descoperă o pagină dedicată Premiere Pro, unde găsesc tutoriale, studii de caz și detalii despre caracteristici.

Etapa de decizie: Adobe oferă o perioadă gratuită de încercare de 7 zile. Astfel, potențialii clienți pot să testeze aplicația, fără prea multe riscuri.

Etapa de conversie: La finalul perioadei de încercare, utilizatorii sunt încurajați să se aboneze la planul complet, cu beneficii suplimentare, cum ar fi accesul la întregul pachet Adobe Creative Cloud.
După cum vezi, vorbim de un funnel aparent simplu, ce se concentrează în jurul unei singure oferte – perioada de 7 zile de probă.
De asemenea, există două metode de plată, lunară sau anuală. Acest lucru adaugă mai multă flexibilitate pentru clienți și reduce rezistența la achiziție.
În cazul celor de la Adobe, călătoria clientului este foarte ușoară, acest lucru permițându-le să maximeze conversiile.
Acest funnel se bazează pe testarea produsului. Odată ce utilizatorii experimentează valoarea programului și îl folosesc în mod regulat, probabilitatea de a renunța devine mai mică.
Este o strategie puternică, mai ales pentru produsele sau serviciile care necesită un angajament mai mare din partea clienților.
Cum funcționează și care sunt etapele unui marketing funnel?

În continuare îți explicăm care sunt etapele unui marketing funnel și cum funcționează acesta.
Etapa de conștientizare (awareness)
În această etapă, scopul este să atragi atenția potențialilor clienți prin diferite mijloace, deoarece oricât de bun ar fi produsul tău, dacă nimeni nu a aflat de el, atunci vânzările nu vor fi cele așteptate.
Ce să faci în etapa de conștientizare:
- Reclame sau postări pe social media în care pur și simplu să atragi atenția publicului tău țintă
-
Articole de blog în care oferi valoare și aduci răspunsuri pentru anumite probleme din viața potențialilor clienți. Atunci când întâmpinăm o problemă, de cele mai multe ori dăm un search pe Google pentru a găsi răspunsuri.
Ei bine, prin articolele tale de blog poți să ieși în întâmpinarea potențialilor clienți și să te poziționezi drept o soluție la problemele lor. - Oferi un magnet gratuit. Acesta poate fi sub forma unui ebook, audiobook sau a unui mini curs. Această metodă funcționează foarte bine în cazul autorilor sau experților din online ce oferă servicii de consultanță.
- Organizezi un webinar gratuit în care oferi multă informație practică și de ajutor pentru publicul tău țintă. De exemplu, dacă ești un specialist în investiții la bursă, organizezi un webinar în care îi înveți pe oameni cum să-și construiască primul lor portofoliu de investiții.
Etapa de interes (interest)
Dacă ai reușit să le atragi atenția, atunci noua ta misiune va fi să le menții interesul activ.
Ce să faci în etapa de interes:
-
Creează conținut educativ:
Oferă valoare prin materiale precum ghiduri, studii de caz sau videoclipuri de ajutor. De exemplu, dacă vinzi produse de îngrijire a pielii, creează un video despre "Cum să îți construiești rutina ideală de îngrijire a pielii." -
Trimite email-uri personalizate:
După ce un potențial client s-a abonat la lista ta printr-un magnet gratuit, începe să le trimiți email-uri care să le mențină interesul. Acestea pot conține informații despre cum produsul sau serviciul tău le poate rezolva problema. -
Arată dovezi sociale:
Prezintă testimoniale, recenzii sau povești de succes ale clienților existenți. Dacă alții au obținut rezultate pozitive folosindu-ți serviciile, atunci este în interesul tău să demonstrezi acest lucru.
Etapa de dorință (desire)
În continuare ai nevoie să transformi interesul în dorință. Scopul tău este să creezi o legătură emoțională între potențialul client și produsul sau serviciul tău.
Cu alte cuvinte, ai nevoie să-i arăți de ce are nevoie acum de tine.
Ce să faci în etapa de dorință:
-
Pune accent pe beneficii:
Cum le schimbă viața produsul sau serviciul tău? Vorbește mai puțin despre caracteristici și mai mult despre rezultatele pe care le poate obține. -
Fii transparent:
Prezintă detalii clare despre produsul sau serviciul tău, inclusiv costuri, opțiuni și ce poate aștepta clientul. Lipsa transparenței poate reduce dorința și încrederea. -
Creează un sentiment de exclusivitate:
Folosește tehnici precum oferte limitate, stocuri reduse sau avantaje pentru „primii 10 clienți.” De exemplu, „Primești acces gratuit la o sesiune de consultanță 1:1 dacă te înscrii astăzi.” -
Spune povești:
Poveștile autentice despre cum produsul tău a ajutat alți clienți pot avea un impact puternic. Ele creează o conexiune emoțională și îi ajută pe potențiali clienți să se vadă în aceleași situații. -
Organizează demonstrații sau trial-uri:
Lasă-i pe clienți să încerce produsul înainte de a-l cumpăra. De exemplu, poți să oferi o perioadă de probă, așa cum au făcut cei de la Adobe.
Etapa de acțiune (action)
Felicitări! Clientul a ajuns în etapa finală și a decis că ar fi o idee bună să cumpere produsul sau serviciul tău.
Efortul pe care l-ai depus în etapele anterioare l-au făcut să ia această decizie. În continuare ai nevoie să oferi un proces de achiziție cât mai simplu și lipsit de efort.
Așadar, asigură-te că ai mai multe metode de plată, că oferi o garanție pentru eliminarea riscurilor și că răspunzi întrebărilor frecvente.
Care sunt beneficiile unui marketing funnel?

Un marketing funnel este important pentru afacerea ta, indiferent că ești la început de drum sau deja ai acumulat câțiva ani de experiență pe piață.
Acesta îți este de folos în mai multe feluri. Poți să măsori conversiile, să crești numărul vânzărilor în funcție de fiecare etapă sau să iei decizii bazate pe cifre și nu pe presupuneri.
Iată câteva din beneficiile pe care ți le aduce un marketing funnel:
Îți permite să crești vânzările
Potențialii clienți sunt ghidați de la prima interacțiune cu afacerea ta până la decizia finală de cumpărare. Oferind mesaje și soluții personalizate în funcție de nevoile lor, ai posibilitatea să transformi mai ușor vizitatorii curioși în clienți plătitori.
Ai posibilitatea să măsori eforturile de marketing
Poți vedea câți oameni ajung în fiecare fază, ce mesaje și abordări funcționează cel mai bine și unde ar trebui să faci îmbunătățiri. Atunci când lucrezi cu cifre, nu mai simți că faci marketing pe ghicite.
Poți să ajustezi rata de conversie
De exemplu, dacă observi că majoritatea clienților renunță înainte de finalizarea comenzii, poți optimiza pagina de checkout sau poți introduce stimulente, cum ar fi reduceri sau transport gratuit. Astfel, pe baza informațiilor primite din funnel, poți să îmbunătățești rata de conversie.
Atragi mai mulți clienți
Pe măsură ce potențialii clienți avansează prin funnel, aceștia primesc conținut adaptat nevoilor lor specifice, ceea ce îi face să fie mai receptivi și implicați. Astfel, reușești să transformi mai mulți vizitatori în lead-uri calificate și, în cele din urmă, în clienți.
Care este diferența dintre un marketing funnel și un sales funnel?

Aceste două tipuri de funneluri lucrează împreună, chiar dacă există anumite diferențe între acestea.
Un marketing funnel se concentrează pe atragerea și educarea potențialilor clienți, folosind diverse metode (de la articole de blog, până la campanii plătite pe Facebook).
Scopul unui marketing funnel este să genereze interes și să crească gradul de conștientizare a bradului tău.
Pe de altă parte, un sales funnel se concentrează în mod special pe convertirea și finalizarea vânzării. Aici rolul principal este jucat de către echipa ta de vânzări.
În cadrul unui sales funnel, prima etapă, cea de conștientizare, are loc atunci când clientul are primul contact cu echipa ta de vânzări.
Un marketing funnel creează terenul propice pentru un sales funnel. Lead-urile generate prin marketing sunt filtrate și educate, astfel încât să fie pregătite pentru interacțiunea directă cu echipa de vânzări.
Exemplu concret:
Marketing funnel: Un potențial client vede o reclamă pe Facebook și se înscrie pentru un e-book gratuit despre un subiect care îl interesează.
Sales funnel: După ce lead-ul a descărcat e-book-ul, echipa de vânzări îl contactează pentru o consultație gratuită, care se finalizează cu o ofertă personalizată și, în cele din urmă, cu o achiziție.
Care este diferența dintre brandurile B2B și B2C în marketing funnel?

Afacerile B2B se concentrează pe interesele, provocările și nevoile altor afaceri. Într-un model business-to-business, afacerile își promovează și vând produsele și serviciile altor afaceri.
Acest model implică, în general, dezvoltarea unor relații interpersonale care duc la contracte pe termen lung și tranzacții în cantități mari, fiind des întâlnit în industrii precum producția, tehnologia, software-ul, serviciile profesionale și distribuția en-gros.
În cazul unei afaceri B2B, sunt implicate mai multe persoane în procesul de luare a deciziilor, față de o afacere B2C (business to consumer).
Astfel, așa numita “călătorie a clientului” se transformă într-o “călătorie a afacerii” în care deciziile sunt luate în mod colectiv de către mai multe departamente sau persoane, cum ar fi manageri, directori sau alte părți interesate.
Un marketing funnel pentru o afacere B2C este în general mult mai simplu, mai direct, și presupune mai puține interacțiuni cu reprezentanții companiei.
Gândește-te de exemplu la procesul de achiziție a unui smartphone.
Poate vezi o reclamă atractivă, vizitezi un magazin online sau fizic, și decizi rapid să cumperi produsul pe baza unor factori precum prețul, designul sau recenziile altor utilizatori.
Funnelul este mai scurt și pune accent pe declanșarea emoțiilor și pe satisfacerea nevoilor imediate.
Strategii pentru un marketing funnel de succes

Cheia unui marketing funnel bun este să îmbunătățești în mod constant mesajele și strategia în general.
Asta pentru că, ce funcționează azi, s-ar putea să nu mai funcționeze peste o săptămână, așa că va trebui să fii atent pe cifre, pentru a adapta rapid tacticile.
Un funnel de succes ar trebui să răspundă principalelor întrebări pe care le-ar putea avea clientul, să îi ofere o experiență de cumpărare bună și să îl ghideze în fiecare etapă a procesului de achiziție.
Iată câteva strategii pentru un marketing funnel de succes:
Creează conținut diferit pentru fiecare etapă a funnelului:
În etapa de conștientizare, cel mai indicat ar fi să folosești conținut educativ și inspirațional prin care să atragi atenția publicului țintă. Nu trebuie să fie ceva foarte complicat, ci cât mai simplu, cum ar fi: articole de blog, postări scurte pe social media sau chiar reels-uri.
În etapa de considerație ar fi bine să incluzi testimoniale și studii de caz pentru a susține cu dovezi calitatea și beneficiile produsului sau serviciului.
În etapa de decizie, pune accent pe partea emoțională a clientului. Poți să te folosești de oferte promoționale sau să îi demonstrezi clientului ce are de pierdut dacă nu alege produsul sau serviciul tău.
Cunoașteți bine audiența:
Succesul unui marketing funnel ține foarte mult de cât de bine îți cunoști audiența țintă.
Dacă îți cunoști audiența, știi ce mesaje o fac să acționeze.
Dacă îți cunoști audiența, știi unde petrece cel mai mult în online și cu ce fel de reclame interacționează cel mai bine.
Dacă îți cunoști audiența, știi ce oferte răspund exact nevoilor sau dorințelor sale. Prin urmare, succesul unui marketing funnel este direct proporțional cu cât de bine îți cunoști și înțelegi audiența.
Cere feedback în mod constant
Feedback-ul pe care îl primești în sondaje sau review-uri îți poate oferi perspective valoroase.
Spre exemplu , dacă observi că o anumită etapă din funnel nu produce rezultatele dorite, feedback-ul clienților îți poate arăta unde ar trebui să faci îmbunătățiri.
Poate că mesajul nu este suficient de clar, poate că site-ul tău nu este user-friendly, sau poate că oferta nu este suficient de atractivă pentru a genera conversii.
Asigură-te că ai același mesaj în toate etapele funnelului:
Este important ca mesajele tale să fie consistente de-a lungul întregului proces de cumpărare. Dacă un client vede un mesaj pe social media care promite un beneficiu specific și apoi ajunge pe pagina de produs și vede un alt mesaj, poate deveni confuz și va fi mai puțin înclinat să ia decizia finală.
Așadar, asigură-te că mesajele sunt clare, coerente și se aliniază cu valorile și promisiunile brandului tău.
Măsurarea conversiilor în marketing funnel

Este important să măsori conversiile unui funnel pentru a-ți da seama dacă efortul și investițiile îți aduc rezultatele dorite. Măsurarea conversiilor îți permite să identifici unde se pierd clienții în funnel și ce ajustări sunt necesare pentru a îmbunătăți eficiența procesului.
Iată câteva din soluțiile pe care le ai la îndemână pentru măsurarea conversiilor unui marketing funnel:
Facebook Ads Manager
Prin Facebook Ads Manager poți să monitorizezi rata de conversie pentru fiecare campanie, ad set sau reclamă.
De asemenea poți să măsori ROI-ul campaniilor (rate of investment), ca să îți dai seama dacă sunt rentabile sau nu.
Acest instrument îți permite să urmărești exact ce se întâmplă în funnelul tău de marketing, de la primul contact al utilizatorului cu anunțul și până la obiectivul final, care poate fi vânzarea sau completarea unui formular.
Facebook Ads Manager îți oferă o mulțime de informații folositoare în ce privește reclamele tale pe Facebook și Instagram.
Google Analytics
Google Analytics te ajută la măsurarea conversiilor de pe site-ul tău. Practic poți să afli ce fac utilizatorii pe site-ul tău, ce pagini accesează cel mai des, cât timp petrec pe o anumită pagină, de unde au ajuns pe site-ul tău plus multe altele.
Acest lucru îți permite să înțelegi cum interacționează vizitatorii cu conținutul tău și care sunt pașii din funnel unde aceștia abandonează procesul de achiziție.
Active Campaign
Dacă ai o bază de date și vrei să automatizezi emailurile pe care le trimiți, atunci poți să te folosești de Active Campaign. Este un soft care îți oferă mai multe informații de ajutor atunci când vrei să măsori conversiile unui marketing funnel.
Poți să testezi diferite variante de mesaje, să faci o segmentare mai bună a audienței sau să faci automatizări personalizate în funcție de fiecare etapă a funnelului.
Așadar, în 2025 este mai important ca niciodată să ai un funnel de marketing care să răspundă nevoilor și dorințelor audienței tale, dar în același timp să-ți asigure un flux constant de clienți noi.
La SERVHOST am creat peste 150 de funneluri de vânzare pentru autori online sau experți în anumite domenii.
Dacă și tu vrei să generezi mai mulți clienți pentru afacerea ta online, chiar și atunci când nu ești la birou sau nu ai timp să te promovezi constant pe social media, atunci hai să vedem cum te putem ajuta.
Descoperă aici ce tip de funnel putem să implementăm în afacerea ta.