Optimizarea site-ului tău WordPress. 9 lucruri de avut în vedere

optimizare site wordpress

Sumarizare articol

Dincolo de cât de grozavă e tema WordPress pe care ai ales-o pentru site-ul tău ori de cât de frumos ai închegat întreg conţinutul, succesul site-ului tău stă într-un element absolut esenţial: procesul de optimizare site.

Când spunem optimizare site, avem în vedere acele proceduri care trebuie efectuate pentru a îmbunătăţi modul în care funcţionează site-ul tău WordPress, cu tot ce se află dincolo de interfaţă.

Dacă optimizarea nu este făcută, există riscul ca site-ul să ruleze foarte încet. Şi cum vizitatorii erei noastre nu sunt deloc oameni răbdători, ei nu se vor sfii să îţi închidă site-ul în nas dacă nu se deschide în câteva secunde. În plus, performanţa site-ului influenţează şi ranking-ul pe motoarele de căutare; așadar, cu cât e mai rapid, cu atât mai bine.

Şi acum, că am vorbit despre importanţa optimizării site-ului, să vedem şi cum se poate face acest lucru, inclusiv de tine, ca începător.

Ce sa ai in vedere in procesul de optimizare site

  1. Alege hostingul potrivit

Am tot vorbit de hosting şi nu am făcut-o degeaba. Chiar dacă pare, aşa, o chestie insignifiantă în contextul general al construirii unui site, un hosting bun te poate scuti de multe probleme şi îţi oferă fundamentul succesului afacerii tale online. La ce bun toate, dacă server-ul tău răspunde la cererile HTTP cu o întârziere mai mare decât a trenurilor CFR?

În acest sens, optimizarea site-ului înseamnă deopotrivă alegerea unui furnizor de hosting bun dar şi alegerea unui plan de hosting bun. Iar ca să nu ai dubii şi nici regrete, cel mai bine este să te sfătuieşti cu specialiştii în domeniu înainte de a face o alegere.

  1. Optează pentru o temă rapidă

Există o sumedenie de teme pentru site-ul tău, unele disponibile in catalogul WordPress, altele create de dezvoltatori independenţi şi puse pe piaţa liberă. Ideea este să alegi cu mare grijă şi nu doar în funcţie de aspect.

Performanţa site-ului tău va scădea dacă tema este prost codată sau foloseşte imagini uriaşe, de câţiva MB buni. Fiecare mega bite în plus înseamnă şi timp în plus pentru încărcare.

Nu uita, de asemenea, nici de alegerea unui design care să fie optimizat pentru variate tipuri de dispozitive (desktop, telefon mobil, tabletă). Capacitatea acestuia de a se adapta în funcţie de dispozitivul de pe care este accesat este evaluată de către Google şi apreciată în consecinţă.

  1. Ţine cont plugin-uri

Înainte să instalezi orice pe site-ul tău, pune-ţi întrebarea „Oare eu chiar am nevoie de așa ceva?”.

Pentru a fi optimizat, site-ul tău trebui e să nu fie ca un bazar, plin cu de toate. De altfel, plugin-urile sunt cea mai comună cauză pentru care site-urile WordPress rulează greu. Cu cât mai multe instalezi, mai ales fără un research prealabil, cu atât mai multe probleme de performanţă a site-ului vei avea. Asta nu înseamnă însă că daca nu instalezi niciunul, site-ul tău va funcţiona ireproşabil. Totul trebuie făcut cu echilibru şi în urma unei minime verificări.

Există și plugin-uri speciale pentru optimizare site, spre exemplu: SEO by Yoast, WP-Optimize, CW Image Optimizer etc.

  1. Fă curăţenie

La fel ca acasă, din când în când e bine să faci puţină curăţenie pe site-ul tău, să mai ştergi din lucrurile care nu-ţi folosesc la nimic şi, mai ales, să duci gunoiul.

Platforma WordPress are şi ea un sistem de Trash, care funcţionează cam la fel cu cel de pe laptopul tău. În momentul în care ştergi ceva, fie că este vorba despre o pagină, un fişier media, un comentariu, acesta nu dispare definitiv, ci este mutat în Trash. Problema e că acest Trash îţi ia din spaţiul disponibil site-ului tău.

WordPress goleşte coşul în mod automat la fiecare 30 de zile, însă, această perioadă poate fi redusă la câteva zile sau poate fi făcută manual din când în când.

Pe lângă golirea coşului de gunoi, pentru o optimizare site eficientă, e nevoie să reduci numărul de fişiere inutile pe care WordPress le păstrează în mod automat şi care nu fac altceva decât să-ţi încarce baza de date a site-ului tău. Astfel de fişiere sunt draft-urile, comentariile spam, revizuirile asociate postărilor.

  1. Optimizează imaginile pentru web

Folosirea imaginilor în cadrul textelelor ajută foarte mult atât în ceea ce priveşte uşurinţa parcurgerii  lor şi cresc totodată şansele de a fi distribuite în social media. Problema cu ele este că ocupă mult spaţiu, iar paginile care conţin multe imagini se vor încărca mai greu.

Aşadar, imaginile trebuie optimizate pentru web înainte de a fi încarcate pe site. Poţi face acest lucru cu ajutorul Photoshop, care are o opţiune specială pentru asta (Save for Web) sau folosind plugin-ul WP Smush.it

  1. Optimizare site înseamnă actualizare

Fiind o platformă atât de populară, WordPress  are mereu parte de update-uri. Acestea din urmă vin nu doar să adauge opţiuni noi, ci şi să repare lucruri care nu funcţionează corespunzător. Temele şi plugin-urile sunt şi ele actualizate permanent.

Pentru optimizarea corespunzătoare a site-ului tău, este necesar să faci aceste update-uri, atât la platformă, cât şi la temă şi plugin-uri. Altfel, site-ul tău îşi va pierde din performanţă şi în plus, te vei trezi cu dureri de cap de genul celor de securitate.

Află mai multe despre procesul de update la WordPress, temă și plugin-uri din următorul tutorial:

  1. Nu încărca filmuleţe direct pe WordPress

Deşi WordPress îţi permite să încarci conţinut video direct, nu e chiar o idee bună de pus în practică. Acest tip de conţinut ocupă extrem de mult spaţiu, iar când hosting-ul tău este de tip shared, chiar nu vrei ca fillmuleţele respective să înghită o bună parte din resursele unui server comun.

Despre ce înseamnă hosting de tip shared am vorbit în articolul: Tot ce trebuie sa stii despre gazduire web

Cel mai bine este să te foloseşti de platforme care găzduiesc conţinut video, precum YouTube, Vimeo şi alte asemenea. Apoi, tot ce trebuie să faci este să iei URL-ul filmuleţului respectiv cu copy/paste şi să îl pui în editorul paginii din site-ul tău. WordPress îl va integra astfel automat.

  1. Foloseşte plugin-uri rapide pentru slider şi galeria foto

Pentru că există o modă a sliderelor, e bine să ştii că acestea reprezintă o altă cauză comună pentru care site-urile au o viteză de încărcare redusă. Asta chiar dacă ai grijă ca imaginile din slider să fie optimizate pentru web.

Problema se rezolvă cu un plugin adecvat, care însă nu este şi gratuit. Poţi alege între: Soliloquy, Nivo Slider, Layer Slider ori alte asemenea.

De asemenea, dacă pe site-ul tău vrei să încarci o amplă galerie foto, foloseşte pentru asta un plugin optimizat pentru viteză (Envira Gallery, Foo Gallery, NextGEN).

  1. Instalează un plugin cache

Una dintre cele mai bune metode de optimizare a site-ului este instalarea unui plugin cache. Acesta este ca un fel de memorie de scurtă durată pentru site-ul tău care va salva informaţia temporar pentru a o afişa mai rapid utilizatorilor.

Afişarea unei pagini web presupune realizarea unui proces complex, în mai mulţi paşi, care necesită timp. Odată cu instalarea unui astfel de plugin, timpul se reduce considerabil pentru nu mai este necesară parcurgerea tuturor paşilor de la momentul transmiterii cererii către server până la răspuns, respectiv afişarea paginii web.

Un astfel de plugin este WP Super Cache.

Optimizarea site-ului nu mai este demult o opţiune, este un must. Atâta timp cât motoarele de căutare acordă o importanţă extrem de mare vitezei de încărcare, este vital să te asiguri că site-ul tău rulează suficient de repede. Cum poţi face asta? Există câteva tool-uri online care te pot ajuta în mod gratuit. Printre ele GTMetrix, YSlow or Google PageSpeed Insights. Acestea îţi vor oferi informaţii legate de viteza de încărcare şi dimensiunea site-ului tău.

În plus, partea bună este că nici măcar nu trebuie să fii un expert pentru a face o optimizare site aşa cum trebuie, doar să urmăreşti anumite elemente.

În speranţa că ţi-am fost de folos în acest sens, îţi doresc spor la optimizat!

Cu drag,

Ninel

Dăm startul afacerii tale online?

Despre Ninel Decu

Sunt tatăl a doi copii, autor de cursuri online, mentor, iar împreună cu soția mea am fondat în 2008 compania SERVHOST. În 2023 am depășit bariera de 1000 de clienți activi, în cadrul companiei SERVHOST. Sunt autorul a două cursuri online: ”Primii pași în WordPress” și “Cum să creezi un Funnel de Vânzare de la 0”. Ambele mi-au generat vânzări de câteva mii de EURO.