Modele de business: afaceri pe bază de servicii digitale

model de business servicii digitale servhost

Sumarizare articol

Trăim în era digitală. Indiferent de stilul nostru de viață, majoritatea deținem un smartphone, avem acces la internet și apelăm aproape zilnic la servicii online menite să ne facă viața mai ușoară.

Dacă dorești să îți dezvolți și tu o afacere bazată pe modelul serviciilor digitale, cel mai potrivit moment este acum. Aceasta este perioada optimă de dezvoltare a unei afaceri digitale sau transformare a unei afaceri bazată pe servicii fizice într-una online.

Spre deosebire de vânzarea de produse fizice, despre care am discutat în articolele anterioare, serviciile digitale implică mai puțină infrastructură logistică dar o investiție mai mare în dezvoltarea de software.

Iată câteva modalități de abordare a modelului de business bazat pe servicii digitale, cu exemple de succes pentru fiecare.

Modele de afaceri bazate pe servicii digitale

#1 Serviciu pe bază de abonament

Abonamentul există de multă vreme ca model de afacere. Poți lua ca exemplu serviciile oferite de furnizorul de gaz, energie electrică, internet sau telefonie mobilă.

Însă, acest model a trecut printr-o evoluție rapidă odată cu popularizarea internetului.

El presupune un spațiu virtual (o platformă, o aplicație mobilă sau o aplicație desktop etc) pe care să îl acceseze utilizatorii în schimbul unui abonament lunar, trimestrial sau anual. Aici, ei pot accesa fie conținut, fie un serviciu software (SaaS) pentru care utilizatorii ar plăti.

Afacerile pe bază de abonament pot oferi o perioadă limitată de acces la întreg conținutul, precum Netflix sau Lynda.com, în urma căreia utilizatorii plătesc recurent un abonament lunar pentru a își menține contul activ.

Cum menții utilizatorii fideli, lună de lună? Oferindu-le mereu conținut nou, în interesul lor.

#2 Serviciu „gratuit”

Cu siguranță îl cunoști, pentru că și tu îl folosești. Este vorba de un serviciu care este în permanență gratuit doar pentru o anumită categorie de utilizatori.

Astfel de servicii sunt oferite de binecunoscutele platforme de socializare și distribuție de conținut precum Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Tumblr, Pinterest și multe altele.

Ele se bazează pe strângerea unui număr cât mai mare de utilizatori, cărora să le expună mesaje publicitare din partea brand-urilor care plătesc pentru promovare.

În termeni simpli, acest model de business se bazează pe colectarea de date. Nu este nevoie să inventezi un al doilea Facebook pentru a pune bazele unei afaceri bazată pe acest model. Trebuie doar să fii creativ, să găsești nișa potrivită și să oferi ocazia utilizatorilor să creeze și să primească valoare.

#3 Serviciu la cerere

Acest model se bazează pe „închiriere”. Cu alte cuvinte, plătești doar când ai nevoie de el.

Ideile de afaceri specifice acestui model se împart în două categorii:

  • Servicii offline
  • Servicii exclusiv online

Din prima categorie fac parte afaceri precum AirBnb, Uber sau Foodpanda. Practic, este vorba de platforme care intermediază legătura între utilizatorii care au o nevoie și cei care oferă o soluție. Sunt afaceri de nișă care se bazează pe rezolvarea unei nevoi clare dar fără a deține drepturi de proprietate asupra bunurilor implicate. De exemplu, apartamentele și casele închiriate pe AirBnb sunt ale proprietarilor, mașinile de pe Uber sunt ale șoferilor, restaurantele listate pe Foodpanda sunt afaceri individuale care folosesc platforma doar pentru promovare.

servicii digitale uber exemplu

Din a doua categorie fac parte platformele care implică doar produse digitale. De exemplu, Udemy este un model de succes în acest sens. Utilizatorii accesează platforma de gratuit și plătesc doar pentru cursurile dorite. Este ca un magazin virtual în care este gratis să arunci o privire.

#4 Modelul „freemium”

Cui nu-i place să primească un serviciu gratuit, pe viață? De fapt, cu asta ne atrag cele mai multe business-uri. Nu ne costă nimic să le încercăm și, apoi, dacă suntem convinși, plătim pentru a primi mai mult. Însă, mereu decizia rămâne la consumatori.

Spre deosebire de rețelele de socializare sau alte business-uri menționate la punctul #2, diferența față de acest model este că aceiași utilizatori pot alege dacă plătesc serviciul sau nu. Evident, dacă afacerea colectează un număr mare de date, se poate extinde și în direcția în care au făcut-o Facebook și Instagram: să permită postarea de reclame. Însă, nu aceasta ar fi sursa principală de venit.

Exemple de astfel de afaceri sunt aplicațiile de dating, dintre care cea mai populară este Tinder. Utilizatorii pot accesa gratuit serviciul cât doresc, dar cei care vor anumite facilități pot plăti un abonament lunar simbolic.

Pe același principiu funcționează și jocurile gratuite pentru mobil. Utilizatorii pot juca la nesfârșit grauit dar pot plăti pentru facilități în plus ca să își îmbunătățească experiența de joc.

Spotify mai este un astfel de model de business. Spre deosebire de serviciile din prima categorie (precum Netflix), pe Spotify avem posibilitatea să „profităm” de acel „abonament” gratuit la nesfârșit.  Însă, avem acces doar la un număr limitat de facilități, alese strategic astfel încât să ne convingă să mergem pe varianta unui abonament.

Un alt exemplu de business pe acest model este Canva.com. Este o platformă care permite oricărui utilizator să creeze conținut vizual (bannere, poze personalizate, postări social media etc) în mod gratuit. Însă, oferă și opțiunea unui cont plătit, pentru utilizatorii premium.

#5 Business pe model ecosistem

Acesta este unul din cele mai complexe modele pentru că implică mai multe produse sau servicii digitale.

Afaceri mari precum Google, Facebook sau Apple au dezvoltat astfel de ecosisteme prin care oferă o suită de servicii pentru mai multe categorii de public.

Astfel de business-uri se construiesc treptat și ele pornesc de la unul din modelele menționate anterior. În timp, odată cu dezvoltarea lor, lansează și alte produse sub umbrela aceluiași brand, pentru a fideliza consumatorii.

Fiecare dintre aceste produse digitale sau servicii lansate pot fi, la rândul lor, bazate pe modele diferite, dintre cele enumerate anterior.

Pot dezvolta aceste modele de business pe WordPress?

În esență, cele mai multe afaceri din exemplele de mai sus presupun o infrastructură complexă. Ele folosesc atât aplicații mobile cât și desktop sau web, pentru a permite accesul unui număr cât mai mare de utilizatori.

Pentru că acest model de vânzare a serviciilor online se bazează mult pe cantitatea datelor obținute, noi recomandăm să alegi de la bun început o soluție software creată special pentru tine. Însă, totul depinde de cum validezi ideea ta de serviciu online pe baza căreia alegi soluția tehnică fiabilă pe termen lung.

Platforma WordPress poate veni în completarea afacerii tale cu produse digitale și te poate ajuta cu prezentarea soluției către potențialii utilizatori.

Sper că te-au ajutat aceste sfaturi și exemple! Ne reauzim în materialul următor cu alte modele de business online!

Dăm startul afacerii tale online?

Despre Ninel Decu

Sunt tatăl a doi copii, autor de cursuri online, mentor, iar împreună cu soția mea am fondat în 2008 compania SERVHOST. În 2023 am depășit bariera de 1000 de clienți activi, în cadrul companiei SERVHOST. Sunt autorul a două cursuri online: ”Primii pași în WordPress” și “Cum să creezi un Funnel de Vânzare de la 0”. Ambele mi-au generat vânzări de câteva mii de EURO.