Termenul englezesc „link” se traduce prin „legătură” sau „conexiune”. Tu la ce te gândești când auzi aceste cuvinte?
Eu, spre exemplu, mă gândesc la o relație importantă, care poate fi de prietenie, de familie sau de business. De regulă, aceste relații sunt construite în mod natural și nu putem spune vreodată că „avem o legătură” cu cineva care nu are nimic în comun cu noi.
Ei bine, dacă ne întoarcem la link-uri, același lucru putem spune și despre ele. Trebuie să fie naturale, doar între paginile care au ceva în comun.
Pornind cu acest gând în minte, haide să discutăm despre cum construim în mod corect sistemul de link-uri interne al unui website.
Ce sunt link-urile interne?
Orice website are două tipuri de link-uri: interne și externe.
Link-urile interne sunt conexiuni între paginile aceluiași website, iar link-urile externe sunt conexiuni cu paginile unui alt website (având un alt domeniu).
Link-urile interne sunt importante pentru că ele ajută la:
- îmbunătățirea experienței utilizatorului pe site (să găsească mai ușor informația pe care o caută);
- facilitarea indexării în motoarele de căutare – cresc vizibilitatea paginilor scanate de algoritmii motoarelor;
- creșterea autorității în motoarele de căutare a paginilor pe care sunt plasate;
- creșterea timpului petrecut pe site de utilizatori (implicit, a relevanței site-ului, în Google);
- ghidarea utilizatorilor prin pâlnia de vânzări (sales funnel);
- atrag atenția asupra unor pagini mai vechi de pe site (care ar fi dificil de găsit prin simpla navigare în site).
Pe scurt: cresc vizibilitatea site-ului în motoarele de căutare și facilitează procesul de obținere de lead-uri.
Până aici, totul e clar ca bună ziua. Din construcția lui, orice site are deja un sistem de bază de link-uri interne: meniul de pagini, categoriile de articole din blog. Însă, oare e suficient?
Sistemul de link-uri interne poate fi o mină de aur pentru orice administrator de site. El se poate construi în timp și metodele de a face acest lucru necesită un buget mult mai mic decât linkbuilding-ul, spre exemplu. Așa că, de ce să îl ignorăm?
Crearea unui sistem de link-uri interne trebuie să fie la fel ca relațiile dintre oameni: naturală și relevantă. Așadar, iată câteva sfaturi pe care le poți pune în aplicare imediat, ca să îți consolidezi această relație dintre paginile site-ului tău și să crești puterea acestora, în mod organic.
Cum pui bazele unui sistem de link-uri interne
#1 Creează meniuri navigaționale clare
Deseori, s-a întâmplat să găsesc site-uri cu meniuri fie prea încărcate, fie structurate neclar. Acest lucru creează confuzie pentru orice utilizator, în special dacă se află pe site-ul tău pentru prima dată.
Împarte-ți paginile în categorii și, dacă este cazul, subcategorii. Separă-ți paginile în funcție de trei categorii mari:
- De vânzare: servicii / produse, portofoliu, studii de caz, rezultate obținute, contact.
- De educare: blog, resurse, cursuri, ebook-uri, statistici, vlog, podcast etc. (după caz).
- De informare: despre noi, întrebări frecvente, termeni și condiții, politică de confidențialitate etc.
De obicei, paginile de vânzare se află întotdeauna în meniul cel mai vizibil – cel principal, din header, iar paginile de informare se află în meniul secundar, din footer.
În funcție de tipul site-ului tău, poți plasa în meniul principal și paginile de educare. Însă, dacă deții un magazin online, recomandarea este să plasezi orice pagină de educare și informare în secțiunea din subsol (footer), pentru a nu abate traseul potențialului cumpărător înspre paginile tale de vânzare (produse).
#2 Tratează homepage-ul ca pe o „vitrină”
Pagina principală este, de regulă, cea mai puternică pagină din punct de vedere SEO din site-ul tău. Însă, ea este o pagină de tranzit – utilizatorii nu trebuie să petreacă mult timp pe ea, ci să treacă direct la secțiunea care îi interesează.
De aceea, include în homepage link-uri către cele mai importante secțiuni din site-ul tău, cele pe care dorești să le scoți în evidență. Tratează această pagină ca pe un rezumat al site-ului, care are rol de vânzare.
Îți recomandăm să citești și: Homepage de vânzare, nu de informare
#3 Optimizează textele ancoră în funcție de link-urile folosite
Un text ancoră este structura de cuvinte pe care ai inserat un link.
De exemplu, noi, la ServHost, cum oferim servicii de web design pentru site-uri WordPress, am inserat în diferite articole link-uri către pagina web design (https://www.servhost.ro/web-design/) pe structuri de cuvinte precum:
- web design;
- web design WordPress;
- servicii web design;
- agenție web design;
- realizare site WordPress;
- etc.
Acest lucru înseamnă că am contribuit la optimizarea acestei pagini pe cuvintele cheie legate direct de conținutul său. Toate acele articole create susțin pagina respectivă, ele fiind scrise pe subiecte relevante pentru domeniul general care este crearea de site-uri WordPress.
#4 Creează articole „satelit” în jurul paginilor de vânzare
Ceea ce am descris mai sus se poate numi metoda articolelor „satelit”. Acest lucru înseamnă că am creat o structură de pagini care gravitează în jurul unei pagini importante, precum este cea de vânzare a serviciilor noastre.
Același lucru îl poți face și tu – să scrii serii de articole pe blogul tău pe subiecte relevante pentru serviciile sau produsele tale și să inserezi link-uri către aceeași pagină de vânzare din fiecare articol din serie.
#5 Creează conținut cornerstone
Termenul „cornerstone” înseamnă „piatră de temelie”. Practic, un conținut cornerstone este o pagină-părinte care abordează un subiect mai general, făcând referire la mai multe pagini din site care abordează, din diferite perspective, același subiect.
De exemplu, aceste articole:
După ce am publicat peste 100 de articole pe blogul nostru, ne-am dat seama că multe dintre ele erau conectate, abordând același subiect de bază. Pentru un cititor, este dificil să își creeze singur un ghid din blogul nostru, alegând, pe rând, articolele care îl interesează.
De aceea, am făcut aceste pagini de resurse, care centralizează toate materialele noastre care vorbesc despre același subiect mai larg, în ordine cronologică.
Metoda se poate aplica indiferent de domeniul blogului tău și îi consolidează sistemul de link-uri interne.
Metode nesănătoase de a crea un sistem de link-uri interne
#1 Tag-uri (etichete) indexate de Google
După cum probabil ai realizat deja, tag-urile setate la articolele de blog sunt pagini create în site-ul tău care au rolul de a centraliza toate articolele care îl folosesc. De exemplu:
Dacă dorești să construiești un sistem sănătos de link-uri interne, atunci aceste tag-uri ar trebui setate, din fișierul robots.txt, să nu fie indexate de motoarele de căutare.
Linia de cod care trebuie inserată în fișierul robots.txt este următoarea:
Disallow: /tag/
Și în secțiunea <head> a site-ului tău trebuie introdusă linia de cod:
<meta name=”robots” content=”noindex“/>
Desigur, dacă deții WordPress, poți folosi plugin-ul Yoast SEO pentru a bifa o opțiune care previne indexarea tag-urilor de către motoarele de căutare.
Trebuie să faci acest lucru din două motive:
- tag-urile pe cuvinte cheie aferente paginilor site-ului înseamnă crearea de conținut duplicat (de exemplu, tag-ul nostru de mai sus, „hosting web”, ar concura cu pagina noastră de vânzare a serviciului de hosting, ceea ce ar însemna o penalizare din partea Google);
- tag-uri pe cuvinte irelevante precum: citit, inovație, găzduire, online, vânzări etc nu aduc nicio relevanță nici pentru cititori, nici pentru motoarele de căutare.
#2 Excesul de link-uri interne dofollow pe pagină
Ce înseamnă „exces” de link-uri? Google nu prezintă oficial un număr limită de link-uri câte poate avea o pagină. Speculații erau în jurul cifrei 100: dacă ai atât de multe link-uri pe o pagină, atunci cu siguranță faci spam.
Însă, dacă scrii un articol, de exemplu, și vrei să introduci link-uri interne, cu siguranță ar fi complet nenatural să ajungi la astfel de numere.
Ca să facem lucrurile mai simple, noi îți propunem altă regulă: limitează-ți fiecare pagină la cel mult 3 link-uri interne dofollow.
Ce înseamnă dofollow? Este vorba de atributul rel=”dofollow”, pe care orice link îl are implicit și nici nu este necesar să fie scris, atribut care îi oferă acelui link vizibilitate în „ochii” motoarelor de căutare.
Opusul său este nofollow. Link-urile nu sunt implicit nevăzute de motoarele de căutare, prin urmare, dacă vrei ca un link să fie invizibil pentru Google, de exemplu, trebuie să îi scrii acest atribut manual.
De exemplu, link-urile menționate de mine mai sus arată așa:
<a href=”https://www.servhost.ro/tag/constructie-website/” target=”_blank” rel=”nofollow noopener”>construcție website</a>
După cum poți observa, am adăugat nofollow în dreptul atributului rel.
Evident, am făcut acest lucru pentru că nu îmi doresc ca acele link-uri (care duc către tag-urile ce le-am dat ca exemplu) să fie văzute și indexate de Google.
#3 Link-uri interne „moarte” (către pagini inactive)
Verifică întotdeauna ca link-urile pe care le folosești să ducă la pagini care există 🙂
Dacă îți creezi pagini temporare pe site (de exemplu, landing page-uri cu oferte pe termen limitat), atunci nu ar fi recomandat să introduci link-uri către acestea din site, deoarece pe viitor este posibil să nu mai fie valabile / să nu mai existe acele pagini.
Poți folosi instrumente precum Google Search Console pentru a detecta dacă există link-uri către pagini cu Eroare 404 (Not Found) sau plugin-ul Broken Link Checker pentru WordPress.
#4 Link-uri interne către pagini irelevante
Și iată că am ajuns la ultimul sfat din acest articol. Într-un fel, l-am lăsat la urmă intenționat, pentru a face legătura cu introducerea.
Am scris la început că relațiile dintre oameni trebuie să fie naturale și relevante. Oamenii trebuie să aibă ceva în comun pentru a se crea o relație.
Același lucru este valabil și în sistemul de link-uri interne. Creează legături între pagini relevante, pe același subiect. În caz contrar, legătura pare nenaturală și există riscul de penalizare din partea Google.
De exemplu, dacă noi scriem un articol despre Facebook Ads și facem trimitere către pagina de servicii hosting din site-ul nostru, atunci acest lucru va părea nenatural și artificial. De aceea, un astfel de link, dacă e necesar, ar fi recomandat să fie setat nofollow.
Sper că am reușit să te ajut să îți consolidezi un sistem de link-uri interne în site-ul tău! Te invit să îmi scrii oricând, dacă ai nelămuriri.
sursa foto: pexels.com