Uneori, ai impresia că te-ai săturat.
Ai epuizat toate ideile de postări în social media care să genereze interacțiune și lead-uri. Și nu poți spune că nu ai încercat. Probabil postezi aproape zilnic pe paginile afacerii tale de Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest… Și totuși, de fiecare dată apare aceeași problemă: aproape zero reacții, comentarii, share-uri.
Toate acestea duc la un reach organic scăzut, o slabă afișare în news feed-urile utilizatorilor. Astfel, conținutul tău postat zilnic se pierde în „marea” de postări care apar la fiecare minut.
Te întrebi, în felul acesta: „Mai are rost să folosim social media fără a ne baza pe un buget?”.
Crede-mă, m-am confruntat mult cu această problemă, în special în domeniul B2B.
De ce e atât de slabă interacțiunea în social media?
Sigur, putem da vina pe reach-ul organic scăzut, pe schimbările algoritmilor, pe faptul că există atât de mult conținut postat la fiecare minut. Cel mai ușor e să dai vina pe alții, nu-i așa?
Ei bine, tocmai de asta am ales să vorbim în continuare despre problemele care țin strict de noi, cei care ne ocupăm de social media pentru branduri. Crede-mă, vei vedea la final că lucrurile se pot schimba în bine pentru tine.
Greșeli pe care le fac brandurile în social media
Înainte de toate, haide să vedem de ce problema este la noi și nu la algoritmii rețelelor sociale.
#1 Vorbim prea mult despre noi
Poate ți se va părea strigător la cer. Nu te condamn. Ține-te bine.
Cea mai mare greșeală pe care o poate face un brand în social media este să vorbească despre el însuși.
Social media nu aparține brandurilor, aparține oamenilor. Ei dețin puterea. Lor le este permis să vorbească despre ei înșiși, despre realizările lor – personale în mod special, despre sentimente și evenimente importante din viața lor.
Brandurile pur și simplu au intrat pe un canal care nu era al lor și nu va fi niciodată. Ca brand, trebuie să te integrezi printre imaginile de la botezul copilului celui mai bun prieten, nunta unui fost coleg din liceu, impresiile unei prietene despre seriale, dezbateri politice, poze din vacanță și multe alte lucruri personale.
Dacă apari tu ca brand cu postări comerciale, în care inviți utilizatorii să cumpere sau să intre pe site-ul tău, nu e așa că pică puțin ca nuca în perete?
Repet: brandurile ar trebui să se integreze. Găsește situații din viața reală, sfaturi palpabile, idei amuzante sau lucruri interesante de spus, care să transmită ceva utilizatorilor. Nu le cere să vină la tine; ei o vor face oricum, dacă află lucruri interesante.
Ce înseamnă să vorbești prea mult despre propriul brand? Înseamnă SPAM. Și nimănui nu-i place să vadă SPAM în news feed.
#2 Adăugăm prea DES link-uri externe
Iată una din puținele asemănări ale rețelelor sociale: niciuna nu vrea să piardă utilizatori. Ceea ce înseamnă că, dacă adaugi link-uri externe în postările tale – către propriul site, blog sau orice alt site, reach-ul organic va fi mai scăzut.
Sfatul nostru: încarcă imaginea de previzualizare a link-ului direct în rețeaua pe care postezi și, la descrierea pozei, include link-ul scurt (poate fi cu bit.ly).
Nu adăuga prea des același link în postări diferite – utilizatorii se vor simți agasați și va părea că transmiți același mesaj cu disperare: „cumpără de la mine”…
#3 Postăm același tip de conținut
Când te plictisești de ceva, fă altceva. E simplu! Variază!
Dacă postezi zilnic același tip de informație, cu poze realizate pe același tipar, devine plictisitor după un timp. Vei pierde interacțiunea și reach-ul va scădea. Pe deasupra, te vei plictisi și tu – sau bietul copywriter pe care îl pui să scrie același lucru zilnic.
Variază tipurile de conținut: foto, video, text, citat, articol, link extern, poll, video, gif, video live, sfatul zilei, testimonial, concurs… opțiuni există, indiferent de nișa în care activezi.
Și, crede-mă, orice nișă poate deveni distractivă, chiar dacă este limitată.
#4 Suntem prea atenți la detalii
Atunci când postezi o imagine sau un video, probabil te uiți cu atenție înainte, ca să nu afecteze imaginea companiei.
Totuși, vorbim de postări organice, nu de reclame plătite! Nu e cazul să fim rigizi. Durata unei postări organice pe Facebook este de cel mult o oră, înainte să se piardă cu adevărat în neantul postărilor din news feed-ul utilizatorilor. Durata unui story e de 24 de ore.
Într-adevăr, pe alte rețele sociale durata unei postări este mai mare – poate ajunge chiar la 1-2 zile, timp în care să fie văzută și oamenii să reacționeze.
Totuși, fiecare postare este o ocazie să testezi. Dacă ești prea critic cu fiecare cuvințel și pixel colorat pe care vrei să îl faci public, atunci cu siguranță vei avea mai puțin conținut pe care să-l testezi. Prin urmare, vei obține mai puțin de la social media decât ți-ai dori.
#5 Încercăm să le facem pe toate (ȘI NU IESE NIMIC BINE)
Dacă vrei să ai performanțe de la social media, atunci angajează pe cineva specializat să se ocupe de asta. Este nevoie de o persoană dedicată, part time sau full time, care să găsească mereu soluții de creștere organică.
Desigur, recomand și să alegi soluția de a colabora cu o agenție, dar doar atunci când persoana din cadrul firmei tale nu face față sau are și alte responsabilități.
Dacă tu ești persoana care se ocupă de social media dar ești și managerul firmei, atunci, pentru numele lui Dumnezeu, deleagă responsabilitățile altcuiva! Nu ești omul bun la toate și nu ai cum să fii. Rolul tău în firmă este altul, nu de a găsi zilnic idei de postări pentru social media.
#6 Tratăm cu superficialitate subiectele bune
Gândește-te cum ar fi dacă activezi în domeniul construcțiilor și ai un interviu video cu un specialist despre evoluția pieței de construcții din România în ultimul an.
Ai o mină de aur! Poți crea cel puțin 7 postări în jurul acestui subiect:
- Interviul în sine – video și text;
- Imagini cu citate din interviu;
- Story-uri cu interviul;
- Alte știri care confirmă sau detaliază anumite informații din interviu;
- Articole de pe blogul propriu despre acest subiect, tratat din perspectiva companiei tale;
- Alte interviuri cu persoana care a apărut în interviul tău inițial;
- Bucățele din video-ul inițial, doar cu câte o întrebare și un răspuns;
- Statistici despre piața construcțiilor în anumite orașe din România;
- Opinii proprii, de specialitate, despre ce înseamnă această evoluție și urmările sale;
- Articole despre fluxul de personal din domeniul construcțiilor în ultimul an și provocările cu care se confruntă antreprenorii;
- O referință la portofoliul propriu și evoluția companiei în ultimul an, comparativ cu evoluția pieței.
Am zis cel puțin 7? Iată, mai sus, 11 idei, dintre care unele pot fi „sparte” în cel puțin 2 postări diferite. Ai un adevărat plan editorial pe un singur subiect!
Și nu te gândi că vei plictisi utilizatorii care te urmăresc, dacă vii cu mai multe postări despre același lucru. Tratezi subiectul din unghiuri diferite, oferi informații de valoare și, mai mult decât atât, nu îți lauzi propriul brand!
#7 Credem că toate rețelele funcționează la fel
Ce merge pe Facebook nu merge pe Instagram. Ce merge pe Facebook nu merge nici pe LinkedIn. Ce merge pe Instagram nu merge pe Pinterest.
Ai prins ideea.
Din păcate, multă lume pune același conținut pe toate rețelele, gândindu-se că așa arată că este un brand activ în social media.
Dar câte lume efectiv intră pe profilul tău de brand și dă scroll să vadă ce ai postat în ultimele săptămâni?
Oamenii te văd în news feed, câte o postare pe rând sau una la câteva zile. Nu intră pe profil! De aceea, algorimtii de afișare în social media sunt diferiți de la o rețea la alta.
E adevărat, TOATE au nevoie de video și „râvnesc” după asta. E singura asemănare.
Studiază cu atenție comportamentul oamenilor pe fiecare rețea și alocă cele mai multe resurse celei principale. Momentan, pentru toate afacerile, este Facebook.
Însă, în următorii 3-4 ani, Instagram, LinkedIn, poate chiar Snapchat, vor crește și vor depăși Facebook. Gândește-te la asta.
Tactici care îți vor crește interacțiunea în social media
Prin tot ce am spus mai sus, ți-am „demontat ” anumite idei despre cum foloseai până acum social media. Nimic mai mult. Însă, ca să pui în aplicare anumite sfaturi concrete în urma acestui articol, iată câteva tactici de creștere a interacțiunii și, implicit, a reach-ului organic.
#1 Planul editorial
Voi începe cu acest sfat pentru că este piatra de temelie a întregii tale activități în social media.
Nu ai cum să pornești la drum fără să „o iei pe arătură”, dacă nu ai un plan.
La fel ca în cazul planului editorial pentru blog, ai nevoie de idei de conținut. Subiectele trebuie să le împarți pe categorii, în funcție de scopul lor: informare, interacțiune, comerciale.
Am scris despre planul editorial în social media într-un articol anterior. Îți recomand să îl citești și să îți creezi propriul plan, apoi să ceri feedback colegilor / șefului.
#2 Chat bots
Aplicația Messenger de la Facebook e cel mai popular chat din România, urmat de Whats App, care tot de Facebook aparține. Așadar, pentru că poartă atât de multe conversații pe chat între utilizatori și branduri, se cuvine să folosești un chatbot ca să răspunzi rapid tuturor solicitărilor prin mesaje private.
Astfel, nu trebuie să îți faci griji dacă cineva îți scrie pe chat-ul de pe pagina de Facebook la 12 noaptea sau duminică la prânz. Sau poate chiar la 7 dimineața, când nu a ajuns nimeni la tine la birou.
Chatboții sunt acolo 24/24 pentru tine și răspund la întrebări ca o persoană reală. Trebuie doar programați cu ajutorul unui specialist. Am scris un articol în trecut despre Facebook messenger bots pe care ți-l recomand.
#3 Reply la comentarii
Uneori, comentariile la o postare pe Facebook, Instagram sau LinkedIn îi cresc semnificativ reach-ul organic. În plus, orice om apreciază să i se răspundă, chiar dacă nu a comentat ceva important. Însă, e un privilegiu când un brand, oricât de mic ar fi el, răspunde personal fiecărui comentariu care i se adresează, chiar și celor negative.
Nu șterge nimic – eventual, ascunde comentariile care au injurii, ca să le vadă doar persoana care le-a postat. Și răspunde tuturor, chiar dacă spui un simplu „Mulțumesc”.
#4 Creează un grup privat. Trimite invitații personale.
Știu că există prea multe grupuri private inutile și inactive. De aceea, oamenii pur și simplu își dezactivează notificările de la grupurile care nu îi interesează.
Totuși, dacă ai o nișă de piață interesantă și un topic relevant, crearea unui grup privat este o soluție ca să comunici direct cu audiența ta și să-ți formezi o comunitate.
Gândește-te la un grup de Facebook ca la abonații la newsletter. Dintre cei care primesc notificări când postezi ceva, majoritatea vor intra să vadă ce ai postat. Interacțiunea pe un grup poate fi mai mare, cu cât nișa este mai restrânsă.
Ca să faci oamenii să se simtă special, trimite-le invitații private, personalizate, pe email sau pe chat. Creează o imagine care să servească drept invitație și include numele persoanei în imagine.
Efectul va fi de „wow” instant și oamenii se vor simți ca și cum ar primi o diplomă. Nimic nu e mai plăcut decât să primești o invitație personalizată, să îți valideze importanța socială ca individ.
#5 Integrează chat pe site
Facebook chat poate fi integrat pe propriul site. Astfel, toate conversațiile vor fi, practic, purtate cu pagina de Facebook. Astfel, oamenii vor putea să se aboneze la postările tale după ce au încheiat conversația.
Odată ce ai discutat pe chat cu cineva, pagina ta va rămâne în lista lui de chat și invers. Îți crești baza de date de lead-uri și, evident, îi poți trimite pe chat o invitație personalizată ca să facă parte din grupul tău.
Interacțiunea va fi la cote maxime!
#6 Stârnește un dialog
Postează întrebări sau îndemnuri care solicită un răspuns. Postează pe grupul tău privat sau pe pagină poll-uri, unde oamenii pot să voteze. Postează imagini și cere opinii, sau cel puțin reacții.
După aceea, răspunde fiecărui comentariu și acordă-le importanță egală tuturor.
Dacă discuția devine prea „înflăcărată” la o anumită postare, o poți muta pe chat privat cu o anumită persoană. Astfel, va intra în „funnel-ul” menționat mai devreme, cu posibilitatea de a deveni lead sau client.
Un dialog este cheia către creșterea reach-ului organic, ceea ce înseamnă că mai multe persoane vor vedea în news feed postările tale.
După câteva postări cu interacțiune ridicată, vino cu o postare comercială. Cere-le oamenilor să facă ceva. Cu siguranță va avea reach-ul mai mic, însă, măcar rata de click va fi mai mare.
Apoi, după postarea comercială, revino la cele de interacțiune și informare, ca să îți menții reach-ul sus.
Totul depinde de tine
Îți mulțumesc că ai citit până aici! După cum vezi, prin toate aceste sfaturi și informații, te îndemn să fii autentic, să fii curajos și să fii activ.
Nimic din toate acestea nu te va ajuta dacă rămân doar la stadiul de idei. Trebuie să pui în aplicare, să testezi și iar să testezi.
De fapt, din punctul meu de vedere, social media va însemna mereu teste. Dacă găsești o postare care să fie super-virală astăzi, nu înseamnă că același tip de postare va deveni virală mâine.
Fiecare zi rezervă altceva, algorimtii sunt mereu în schimbare. Așa că, „rețeta” în social media nu este să repeți ceva ce a avut succes, ci, din contră, să schimbi mereu placa.
Prin tot ce am spus mai sus, vreau de fapt să îți zic că e mult de muncă să te menții în top, în social media. Probabil ai nevoie de o echipă. Poate un singur om dedicat, full time, este de ajuns. Depinde de domeniul în care activezi. Totuși, indiferent de caz, nu e suficient un singur om part time. Și acel om nu trebuie în niciun caz să fii tu, dacă ești managerul firmei.
Mult succes!
sursa foto: unsplash.com