Ești pasionat de mâncare? Îți place să gătești și să scrii sau să pozezi ceea ce prepari?
Te pricepi la gătit și îți place să încerci rețete noi?
Dacă răspunsul tău este da la cel puțin una din aceste întrebări, atunci un blog culinar poate fi o activitate la care să lucrezi cu plăcere. Este un subiect de interes maxim și știi că mereu vei avea cititori care au nevoie de sfaturile tale, din toate categoriile de vârstă.
Însă, ce se întâmplă dacă nu ești pasionat de gătit și nu ai resursele materiale necesare pentru a începe un blog culinar? Dacă dorești să îți construiești o afacere în jurul unui blog, atunci trebuie să alegi o nișă care să îți placă și în care să fii direct implicat și practic. Exemplul din acest articol este blogul culinar, însă sfaturile pe care le oferim sunt general valabile și în cazul în care ai începe un blog într-un alt domeniu (exemplu: construcții, instalații, IT, comunicare și relații publice, medicină, lifestyle etc).
De ce să alegi blogul culinar ca model de business?
- Îți transformi pasiunea pentru mâncare într-o activitate productivă care îți poate aduce venit.
- Poți să îți îmbunătățești abilitățile de gătit, să încerci lucruri noi și să devii mai creativ în activitatea ta.
- Îți oferă o gamă largă de posibilități de monetizare, de la afiliere, advertoriale, parteneriate cu firme și reclame.
- Poți construi o comunitate formată din oameni cu aceleași interese și pasiuni ca tine.
- Poți lansa un produs complementar blogului (de exemplu, o carte de rețete) pe care cititorii tăi o vor cumpăra.
- Îți poți extinde blogul culinar în social media, prin postări video și foto pe Facebook, Instagram, YouTube.
De ce să nu alegi blogul culinar ca model de business?
- Există deja multe bloguri pe această nișă și piața este suprasaturată. Dacă blogul tău nu aduce nimic nou și nu se diferențiază de cele existente deja, îți va fi dificil să atragi un număr constant de cititori.
- Ai nevoie de conținut frecvent pentru a avea un blog de succes, ceea ce implică mult timp investit.
- În primele cel puțin 6 luni, un blog nou lansat nu va avea trafic organic relevant. Așadar, trebuie să te pregătești să investești bani în reclame social media ca să ai trafic la început.
- Blogul culinar necesită mai mult decât o investiție în articole text. Este nevoie de echipamente profesionale pentru a realiza fotografii și video, respectiv de software de editat imagini și video, chiar și de microfon pentru înregistrări audio.
- Vei avea nevoie să deprinzi (dacă nu știi deja și nu dorești să plătești o agenție să se ocupe de asta) următoarele abilități: content writing, social media, SEO, Facebook și Instagram Ads, editare video, email marketing retușare fotografii și puțin design grafic.
- Investiția ta va fi și în ingredientele folosite la gătit: dacă dorești să gătești fiecare preparat despre care scrii, vei avea nevoie de multe ingrediente, multe vase spălate și mai ales, timp disponibil.
Cu alte cuvinte, la început, va fi mult de muncă. Dacă ai deja un job și dorești să faci acest blog ca pe o activitate de timp liber, probabil va fi nevoie să aloci în medie 4 ore pe zi, după programul tău de lucru.
Cum lansezi un blog culinar
Pasul #1: Alege nișa
Vei avea șanse mai mari de succes dacă mergi de la bun început pe o nișă clară. Cu timpul, îți poți extinde gama de subiecte despre care să scrii pe blog, însă stabilește-ți nișa încă de la bun început.
Poți merge pe rețete vegetariene sau rețete ușor de preparat, pentru studenți. Sau, poți alege doar rețete fără gluten și fără zahăr. O altă variantă ar fi să mergi doar pe deserturi sau doar preparate românești. Ai o paletă largă de opțiuni, trebuie să o alegi pe cea mai apropiată de posibilitățile tale.
Pasul #2: Alege numele
Există două variante:
- Numele tău: de exemplu, Chef Ionel Popescu. Asta înseamnă să îți creezi un brand personal care să fie asociat cu domeniul culinar al blogului. Să te poziționezi ca o autoritate în nișa ta.
- Un nume de brand: de exemplu, Laura Cuisine sau Sweet Chef. Orice nume decizi tu că se potrivește blogului sau proiectului tău culinar poate deveni un nume de brand pe care să îl folosești în comunicarea ta externă de acum înainte.
Pasul #3: Domeniu și hosting
Numele ales mai devreme poate fi și un nume de domeniu pentru blogul tău. Alege și firma de găzduire web potrivită pentru tine, în funcție de bugetul tău dar și de nevoile pe care le vei avea pe viitor (de exemplu, spațiu suplimentar de găzduire pentru imagini și video sau poate un hosting special pentru podcast, dacă ai în plan).
Pasul #4: Creează site-ul
Fiind vorba de blog, îți recomandăm platforma WordPress.
Poți alege oricând să colaborezi cu o agenție web design pentru crearea site-ului tău sau poți să îl creezi pe cont propriu, dacă ai noțiuni de bază în programare, design și marketing online.
Pasul #5: Creează materialele vizuale
Orice afacere online trebuie să aibă un minim de materiale de branding, precum: logo, bannere, slogan sau tagline, cover Facebook, poză profil Instagram, template imagini folosite în social media, template pentru thumbnail pentru video YouTube, template pentru imaginile folosite la articole.
În special în domeniul culinar, în care este necesar să pui accent pe partea vizuală, aici recomandăm să îți pui amprenta personală asupra tuturor imaginilor și video-urilor pe care le faci.
Este indicat să angajezi un designer grafic pentru aceste șabloane și în special pentru logo și pozele de cover, pentru ca proiectul tău să capete un aspect profesional încă de la bun început.
Pasul #6: Integrează blogul cu social media
Creează-ți conturi pe toate rețelele de socializare pentru a rezerva numele acestuia. Chiar și pe LinkedIn, Tumblr, Pinterest, Google Plus sau Twitter, acolo unde știi că nu vei avea activitate așa intensă, creează-ți conturi și personalizează-le cu numele, imaginea și descrierea proiectului tău.
Însă, conturile de YouTube, Facebook, Instagram au nevoie de atenție sporită la nivel de descrieri, poze profil și cover, deoarece acestea vor fi cele mai accesate, în special dacă audiența ta este predominant din România.
Pasul #7: Realizează un plan editorial
Înainte să începi să scrii, creează un plan editorial pentru social media și unul pentru blog.
Aceste planuri trebuie să conțină, în primul rând, lista subiectelor de postări pe care vrei să le scrii, împărțite pe săptămâni.
Îți recomandăm ca în momentul lansării blogului, să ai cel puțin 10-15 articole publicate. După aceea, poți varia cu o postare la două-trei zile pe blog și cel puțin una pe zi în social media.
Recomandat ar fi să tratezi postările ca pe o activitate part time zilnică pe care o faci. Prin urmare, dacă dorești să ajungi la un anumit nivel de trafic și popularitate, recomand să postezi o dată pe zi pe blog și de trei ori pe zi pe Facebook și Instagram.
Poți posta o dată pe săptămână pe YouTube, însă, la fel, înainte de lansarea canalului să ai măcar 3-4 video-uri postate.
Fiind un blog culinar, există numeroase subiecte pe care le poți aborda. La început, vei avea foarte puțini cititori și followers, prin urmare o postare zilnică nu i-ar deranja, ci ar atrage în fiecare zi noi cititori.
Odată ce ți-ai format o bază constantă de urmăritori, poți reduce postările, în funcție de nișa ta.
Pasul #8: Scrie, publică, promovează
Odată ce ai parcurs pașii de mai sus, tot ce rămâne de făcut este să menții un ritm de publicare stabil pe blogul tău și să promovezi fiecare articol postat. Răspunde la comentarii și fii activ în social media.
Poți crea o variantă scurtă, vizuală, a articolului, pentru utilizatorii Instagram sau o versiune video pentru utilizatorii YouTube.
Perseverența și conținutul de calitate sunt cele mai importante componente ale succesului blogului tău.
Sper să te ajute toate aceste sfaturi și, indiferent de nișa aleasă, să iei în considerare blogul culinar ca model de business profitabil pentru tine!
La cât mai multe articole delicioase!