În fiecare zi, peste 3 milioane de articole se publică pe bloguri. Peste 3 miliarde de videoclipuri se vizualizează pe YouTube. Pe Instagram, peste 35 de milioane de fotografii sunt încărcate zilnic.
Toate aceste cifre cresc aproape în fiecare secundă și te poți convinge dacă accesezi internetlivestats.com.
În ziua de astăzi, cu toții suntem creatori de conținut: fiecare persoană cu un smartphone și cont pe rețelele de socializare, fiecare persoană care deține un blog sau vlog activ, respectiv fiecare brand activ online.
În urmă cu aproape 5 ani se spunea că trebuie să ai un website și un blog. În urmă cu 2 ani se spunea că trebuie să le adaptezi pentru dispozitivele mobile. În prezent, se spune că trebuie să faci mai mult de atât ca să ieși în evidență și să obții rezultate.
În funcție de industria în care activezi, nu mai este suficient să ai un website și un blog activ, o pagină de Facebook, Instagram sau LinkedIn pe care să postezi frecvent. Toată lumea face asta. Tu, în schimb, îți dorești mai mult decât doar să exiști; îți dorești să vinzi.
De aceea, vreau să discutăm astăzi despre viitorul apropiat al content marketing-ului și care sunt direcțiile în care trebuie să te îndrepți ca să obții ceea ce îți dorești.
3 direcții strategice în content marketing pentru 2019
#1 Actualizează-ți profilele de buyer persona
Vom începe cu o strategie de bază la care cu siguranță deja ai început să lucrezi: profilul buyer persona.
După cum evoluează tehnologia și internetul, așa se schimbă și comportamentul consumatorului. O dată la fiecare 6 luni, pune-ți întrebarea: „Cât de bine îmi cunosc audiența?”. La același interval de timp trebuie să reiei informațiile pe care le ai deja și să le actualizezi.
Folosește statisticile pe care le deții deja despre audiența ta din interacțiunile cu clienții, din Insight-urile de la pagina de Facebook respectiv din Google Analytics.
Întreabă-te cât de mult s-a schimbat publicul tău în ultimele 6 luni, dacă poți intra în vizorul unei noi generații de consumatori tineri sau dacă cumva metodele pe care le folosești în promovare sunt depășite.
Se spune că design-ul unui website trebuie schimbat la maximum 3 ani, altfel pare învechit și demodat. Însă, abordarea pe rețelele de socializare și distribuție de conținut (de exemplu: bloguri sau grupuri de nișă) trebuie schimbată, în medie, o dată pe an.
#2 Folosește un software de content marketing
Datele colectate de codurile de la Google Analytics instalate pe site-ul tău și informațiile adunate despre fanii paginii tale de Facebook răspund la întrebări precum:
- Demografice (sex, vârstă, localizare, limbă vorbită etc),
- Industrii în care activează (exemplu: IT, medicină, vânzări etc),
- Dispozitive mobile / desktop, sisteme de operare și browsere folosite,
- Interese generale (exemplu: organizare evenimente, marketing, resurse umane etc).
Însă, aceste date nu sunt suficiente să vii cu idei concrete pentru strategia ta de conținut, bazată pe nevoi clare. Statisticile din Google, Facebook, WordPress și ce alte instrumente folosești sunt împărțite și îți este probabil dificil să gestionezi activitatea de content având atât de multe conturi pe care trebuie să le accesezi. În plus, unde colectezi toate datele pe care le obții?
Comunicarea devine din ce în ce mai complexă și canalele de distribuție a conținutului se diversifică. Prin urmare, ai nevoie ca începând din 2019 să îți organizezi mai eficient modul de a face content marketing.
Îți recomandăm să investești într-un software de content marketing care să îți permită să colectezi date în urma reacțiilor audienței tale la conținutul creat, transmiterea mesajului adaptat în funcție de interesele audienței, generarea de idei noi de conținut, planificarea editorială a acestora și multe altele.
Iată aici o listă cu 139 de instrumente de marketing prin conținut de unde poți alege în funcție de funcționalitățile de care ai nevoie.
#3 Conținutul nu mai este generat de un om, ci de întreaga companie
Una din expresiile mele preferate citite online este:
„Tot ce faci e content marketing.”
Pe cât este de simplă, pe atât este de sofisticată această expresie. Pentru companii, adresarea la persoana a II-a a acestei expresii nu cuprinde o singură persoană – specialistul de conținut sau CEO-ul, ci întregul personal: de la oameni de vânzări, de HR, departamentul financiar, oamenii de marketing și chiar și pisica sau cățelul care face parte oficial din echipă.
Dacă până acum echipa de marketing sau agenția cu care colaborați se simțea confortabil să creeze articole de blog, postări de Facebook și eventual câte un video pe YouTube din când în când… ei bine, acum ei nu mai trebuie lăsați singuri.
Fiecare angajat al unei companii creează conținut prin canalele sale personale de distribuție (conturi social media, blog personal sau vlog dacă este cazul, discuții și întâlniri cu prieteni sau potențiali clienți etc).
O strategie de conținut inteligentă constă în conectarea personalului unei firme, alături de echipa de marketing, pentru crearea unui conținut cu mesaj și scop unitar. Altfel, comunicarea devine haotică, neclară și cel mai probabil va eclipsa în totalitate munca organizată pe care o realizează, în fiecare zi, oamenii de marketing sau agenția responsabilă de conținut pentru brand-ul respectiv.
Formate de conținut pe care să le folosești în 2019
Scriu acest articol acum ca să îți ofer timpul necesar să te pregătești pentru anul viitor. Tendința viitorului în content marketing este clară: accentul este pus pe conținut vizual sau audio, adaptat publicului țintă.
#1 Conținut vizual
Dacă în urmă cu 2 ani prin conținut vizual ne refeream la infografice și fotografii, în prezent ne referim la video și gif-uri.
Este adevărat, dacă ești un brand de nișă care are un public țintă cu media de vârstă 30+, atunci va trebui să pui în continuare accent pe conținutul text. Însă, acest lucru nu înseamnă că fiecare membru al audienței tale va avea răbdarea să mai citească un articol de 1000 de cuvinte.
De aceea, când vorbim de video, există 3 tipuri pe care le poți aborda:
- Video longform: aceste video-uri sunt de obicei mai lungi (au peste 3 minute) și prezintă o informație în mod educativ, informativ. Ele necesită un proces de producție mai complex și pot fi realizate în stil documentar, reportaj sau animație explicativă. Sunt destinate unei audiențe care vrea să se informeze în detaliu pe un anumit subiect.
- Video shortform: aceste videoclipuri sunt mai scurte, având cel mult 3-4 minute. Ele sunt de consum rapid și procesul de producție este simplu: pot fi formate din colaje video existente deja, galerii video cu text suprapus peste imagine și pot chiar să fie fără sunet. În anumite cazuri, pot fi și animații simple. Sunt acel gen de video-uri pe care le observi în feed-ul tău de Facebook sau de Instagram și sunt destinate consumului rapid. Ele sunt o cale accesibilă de a atinge o audiență tânără care dorește să afle concluzia rapid.
- GIF-uri: deși din punct de vedere tehnic, ele nu s-ar încadra la video, totuși le putem include aici ca o înșiruire de imagini sau pur și simplu o secvență amuzantă sau educativă, de câteva secunde, fără sunet. Ai ghicit: dacă le-am pus pe locul 3, înseamnă că ele sunt cea mai rapidă cale de a transmite un mesaj vizual și sunt potrivite pentru brand-urile care vor să facă o tranziție lină de la text la vizual.
#2 Conținut audio
Cu siguranță ai observat tendința apariției podcast-urilor și în România. Acest tip de conținut este ușor de consumat și mai simplu de produs decât conținutul video.
La fel ca și articolele de blog sub formă de text (cum este acesta), așa poți crea un scenariu pe care să îl citești în fața unui microfon, să îl înregistrezi și să pui bazele unei secvențe de episoade săptămânale.
Acest tip de conținut este accesibil oricui; ai nevoie doar de un microfon bun și un software de eliminare a sunetului de fundal (dacă este cazul), pentru a putea crea podcast-uri de calitate.
Content marketing-ul în România… încotro?
Sper să te ajute toate sfaturile din acest articol. Tot ce pot să îți transmit este că, deși în România aceste tendințe intră mai timid pe piață, ele își fac simțită prezența încă de la începutul acestui an.
Așadar, sfatul meu este să fii pregătit. Odată ce ai ținut cont de prima direcție strategică menționate la începutul acestui articol – actualizarea profilelor buyer persona – e timpul să tragi concluziile potrivite: audiența ta dorește să schimbi conținutul?
Dacă răspunsul este da, atunci gândește-te așa: dacă vrei să te menții pe piață și în următorii 5 ani, începe de acum să îți diversifici modalitățile de a face content marketing.
Spor la implementat!