Un formular de contact este un must-have pentru orice site, indiferent că este vorba despre un blog sau un site de business. Este acea pagină care le permite vizitatorilor să intre în legătură cu tine. Spre deosebire de social media, aceasta presupune interacţiuni private, ceea ce creşte nivelul de încredere şi contribuie la finalizarea vânzării.
Platforma WordPress nu vine însă cu o pagină de contact predefinită. Pentru crearea unui formular de contact este nevoie de un plugin şi apoi de adăugarea formularului pe pagina de contact a site-ului.
Există mai multe plugin-uri dedicate dintre care poţi alege: WP Forms, Contact Form 7, WP Forms Lite, Gravity Forms sau Ninja Forms.
Şi apropo de asta, într-un articol anterior am vorbit pe larg despre plugin-uri WordPress pe care trebuie să le foloseşti, inclusiv despre cel mai renumit dintre ele pentru instalarea unui formular de contact.
În ciuda importanţei sale, formularul de contact este deseori neglijat. Mulţi doar îl adaugă în grabă pe site şi apoi uită de el. Aşa că, să nu te miri dacă constaţi că nu îţi aduce cine ştie ce conversii. Poţi însă îmbunătăţi eficienţa formularului de contact urmând câteva sfaturi.
Cum sa ai un formular de contact eficient
-
Asigură-te că formularul de contact funcţionează
Ţi s-a întâmplat vreodată să trimiţi un mesaj prin intermediul formularului de contact şi să nu ţi se răspundă în veci? Şi mie. Şi este extrem de neplăcut.
De cele mai multe ori însă, lipsa răspunsului nu poate fi pusă pe seama neglijenţei administratorului, ci, mai degrabă, pe problemele de funcţionare ale formularului de contact. Configurarea defectuoasă a funcţiilor de email ale plugin-ului va împiedica trimiterea mesajelor.
Aşa că, mare atenţie! Mai ales dacă formularul de contact este instalat cu ajutorului unui plugin gratuit. Spre deosebire de varianta pro, în acest caz nici măcar nu îţi vei da seama că formularul de contact nu funcţionează.
Soluţia? Testează.
-
Fără câmpurile inutile
În principiu, poţi adăuga oricâte câmpuri formularului tău de contact. Asta nu înseamnă însă că şi trebuie să o faci. Gândeşte-te doar că un formular de contact complex şi aglomerat poate fi extrem de descurajant pentru utilizatori, întrucât le-ar lua prea mult timp să-l completeze.
Pentru eficienţă maximă, îţi recomand să creezi un formular cât de poate de succint, care să conţină doar informaţiile esenţiale.
-
Mulţumeşte, motivează
Gândeşte-te la formularul tău de contact ca la o invitaţie pe care o adresezi vizitatorilor. Nu vrei ca invitaţia ta să fie extrem de seacă, nu? Aşadar, oferă-le oamenilor motive pentru a lua legătura cu tine şi mulţumeşte-le pentru interesul lor de a te contacta.
-
Oferă alternative
Chiar dacă formularul de contact este o metodă directă şi facilă de a lua legătura cu cineva, s-ar putea să nu fie şi cea mai bună pentru toată lumea. Sau cea mai eficientă, dacă ne gândim că ar putea să nu funcţioneze aşa cum trebuie.
Pentru siguranţă, nu te limita doar la formularul de contact, ci oferă alternative, în aşa fel încât fiecare să aleagă după preferinţă. Adaugă adresa de email, număr de telefon sau WhatsApp.
Nu uita însă nici de butoanele sociale: Facebook, LinkedIn sau Twitter.
-
Adaugă o hartă…
Pentru confortul psihologic şi creşterea încrederii utilizatorilor, adaugă pe pagina de contact adresa exactă şi o hartă interactivă.
În cazul în care ai locaţii multiple, adaugă-le pe fiecare în parte.
-
Şi FAQ
Multe dintre întrebările care îţi vor fi adresate prin intermediul formularului de contact, vor fi similare. Fă viaţa vizitatorilor mai uşoară, adăugând o secţiune de FAQ direct în pagina de contact sau, măcar o trimitere la ea.
-
Optimizează pagina de mulțumire
Odată ce a fost folosit formularul de contact pentru a trimite un mesaj, există două posibilităţi: fie se afişează expeditorului un mesaj de confirmare, fie acesta este redirecţionat către o altă pagină.
Cea din urmă variantă poate fi extrem de utilă atunci când vrei să le faci cunoscute alte informaţii utile, astfel ca traseul utilizatorului care ți-a trimis mesaj să continue pe site-ul tău. Această pagină se numește Thank You Page (pagină de mulțumire) și îți poate fi de folos și dacă dorești să monitorizezi conversiile (completările de formular), prin setarea unui obiectiv pe Google Analytics.
-
Adună noi abonaţi
În momentul în care completează formularul tău de contact, utilizatorii vor trece inclusiv adresa lor de email. Profită de moment şi solicită-le să se înscrie deopotrivă la newsletter-ul tău prin simpla adăugare a unei căsuţe cu bifă.
-
Personalizează
Adaugă o fotografie cu tine sau persoana care se ocupă de clienţi pentru a face pagina mai personală şi prietenoasă. Arăţi astfel că în spatele formularului tău de contact există oameni reali, gata să ofere ajutor şi informaţii suplimentare.
Dacă spațiul de pe pagina de contact nu îți permite, atunci este în regulă și dacă adaugi o imagine cu tine sau echipa ta, pe pagina de mulțumire. Acolo poți adăuga chiar și un video, ceea ce ar fi o surpriză plăcută pentru cel care ți-a completat formularul.
-
Fii creativ
Formularul de contact trebuie să fie simplu, dar nu prea simplu. Ieşi din banal, fii creativ în privinţa design-ului şi chiar a conţinutului text. Adugă imagini frumoase şi fă-l să arate bine. Din nou, gândeşte-te la această pagină ca la o invitaţie.
Îţi sunt de ajutor în acest sens o multitudine de teme WordPress premium, care vin cu variante mai creative ale formularului de contact. De asemenea, ai posibilitatea de a le customiza tu singur folosind un plugin dedicat.
Bonus: Redu impactul abandonului
Ideea unui formular de contact este să fie simplu şi suficient de atractiv. Totuşi, dacă din anumite considerente, ai nevoie de unul mai complex, există soluţii pentru a-l face eficient chiar şi în cazul în care utilizatorul nu îl completează integral.
Anumite plugin-uri, precum Wufoo sau WPForms, îţi oferă posibilitatea de a capta inclusiv informaţiile parţiale introduse de utilizatori. Însă, cel mai popular rămâne Contact Form 7.
Cum spuneam la început, formularul de contact este un must-have nu doar pentru un site de business, ci şi pentru un blog. Aşa că, dacă ai deja unul sau urmează să îl lansezi, articolul următor îţi va fi de mare folos pentru a descoperi cum să faci bani din blog.
Pe curând,