1. Blog
  2. Promovare online
  3. Cum creezi un plan editorial pentru blog
Promovare online |

Cum creezi un plan editorial pentru blog

Scris de Ninel

Bine te-am regăsit! Fie că ai un blog sau vrei să îți creezi unul, trebuie să știi că ai nevoie de multă disciplină ca să îți crești site-ul pe termen lung.

În caz că nu deții încă un blog, trebuie să știi de pe acum un lucru: cea mai mare provocare a oricărui blogger nu este partea tehnică, nici aspectele care țin de optimizarea pentru motoarele de căutare. Cea mai mare provocare este, de fapt, crearea conținutului pe termen lung. 

Dacă ești la început în ceea ce privește crearea blogului, îți recomandăm ghidul nostru despre cum să faci un blog de succes.

Dacă tot ceea ce înseamnă tehnic se învață și devine o rutină, partea creativă este cea care ne dă, de cele mai multe ori, bătăi de cap. De aceea, atunci când vine vorba de scrierea de articole, nu trebuie să aștepți să te trăsnească ideea creativă de fiecare dată.

Pentru că mereu cheia succesului în blogging o reprezintă conținutul, ca să reușești, ai nevoie de un plan editorial pentru blog.

IDEILE tale pot fi transformate
într-o AFACERE

Alege Găzduirea potrivităWeb Design

Haide să vedem în continuare despre ce e vorba.

Ce este un plan editorial?

Fie că ești blogger, vlogger, social media manager, jurnalist, om de PR și comunicare, administrator de podcast, ai nevoie de un plan editorial.

Acesta reprezintă un plan de subiecte pe care să le abordezi în conținutul tău. După nevoi și în funcție de complexitatea proiectului tău, un plan editorial poate conține următoarele:

  • Subiecte de articole / video / podcast;
  • Cuvinte cheie pentru optimizarea fiecărui conținut realizat;
  • Data de publicare a fiecărui tip de conținut;
  • Categoria / rubrica / topic-ul în care se încadrează fiecare tip de conținut planificat;
  • Sursele de inspirație pentru fiecare tip de conținut creat;
  • Textul postării pe social media pentru fiecare subiect creat și hashtag-urile folosite;
  • Autorul, editorul sau echipa care implementează fiecare tip de conținut planificat.

Planul editorial poate fi realizat sub forma unui document Word, pe care să îl creezi lunar, pe laptop-ul tău. Sau, poate fi un Excel cu informațiile care te interesează, din cele de mai sus. Poate fi un document comun pe Google Drive, la care să aibă acces o întreagă echipă, să îl completeze periodic. Sau poate fi chiar un proiect pe care să îl administrezi folosind un tool de project management precum Trello, Basecamp sau Asana.

Poți rezuma planul tău doar la primele două elemente: subiectele de articole și cuvintele cheie.

Alegerea îți aparține. Tot ce contează este că trebuie să actualizezi planul lunar cu noi subiecte, ca să păstrezi o publicare constantă pe blogul tău.

Noi, la ServHost, de exemplu, actualizăm planul editorial pentru blog la finalul fiecărei luni, pentru luna următoare. În felul acesta, facem tot posibilul să nu ratăm publicarea unui articol nou în fiecare săptămână 🙂

creare plan editorial de articole pentru blog

Care sunt pașii de realizare ai unui plan editorial pentru blog

#1 Alege cuvintele cheie potrivite

Orice plan editorial, fie că este pentru blog, vlog sau podcast, începe de la o serie de cuvinte cheie.

Atunci când spun „cuvinte cheie” mă refer la structuri de cuvinte, întrebări sau chiar propoziții întregi pe care le caută oamenii pe Google, fie folosind căutările tip text sau căutările vocale. De aceea, trebuie să cunoști în detaliu ce dorește să afle audiența ta, ca să poți dezvolta conținut în jurul acestor subiecte.

Am dezvoltat mai pe larg acest subiect în articolul despre cum să faci un research de cuvinte cheie.

Când alegi cuvintele cheie, trebuie să te pui în mintea audienței tale, să afli ce așteptări au ei să găsească. De asemenea, trebuie să ții cont și de faptul că fiecare articol trebuie să aibă la bază un cuvânt cheie principal care să fie unic și să fie de informare.

Un cuvânt cheie de informare arată cam așa: „cum să faci un blog”, „rețete cu gem de piersici”, „cum să slăbești sănătos”, „cum citesc o anvelopă”, „cum instalez windows 10” etc.

Dacă identifici că audiența ta caută cuvinte cheie strict legate de un anumit serviciu sau produs, păstrează acele cuvinte pentru paginile de vânzare din site-ul tău – dacă este cazul. Însă, nu le folosi în articole, deoarece asta ar însemna să concurezi cu alte site-uri care folosesc acele cuvinte în componența paginilor de vânzare. Acest lucru ar fi cam dificil. 🙂

#2 Identifică subiectele de articole

Atunci când ești specialist într-un anumit domeniu, cu greu poți să gândești ca un începător.

Gândește-te că peste 90% din audiența ta, indiferent de domeniul tău, sunt începători. Asta înseamnă că fie nu au mai avut de-a face cu domeniul tău, fie vor să învețe, fie vor să găsească o informație pe care tu o ai și ei nu o știau.

De aceea, identifică acele subiecte simple, pe înțelesul tuturor. Găsește subiectele de articole în funcție de stadiul de cunoaștere în care se află audiența ta.

Iată un scurt exemplu dintr-un plan editorial creat de noi anul trecut:

plan editorial pentru blog exemplu

Așa cum vorbeam și în ghidul de content marketing, există trei stadii în care se poate afla publicul tău:

  • Educare – aici se află persoanele care nu îți cunosc domeniul de activitate. Este vorba de începătorii care au nevoie de sfaturi teoretice, care răspund la întrebarea „De ce”. Acești oameni nu sunt absolut deloc pregătiți să cumpere de la tine, posibil să afle de tine pentru prima dată. De regulă, aceste articole sunt cele mai citite de pe un blog.
  • Considerare – aici se află persoanele care îți cunosc la nivel teoretic domeniul de activitate. Au puțină experiență și caută informații practice, care răspund la întrebarea „Cum”. Acești oameni nu sunt pregătiți să cumpere de la tine, dar ar fi pregătiți să devină lead-uri: să descarce un ebook, să se aboneze la newsletter, să te urmărească pe Facebook.
  • Decizie – aici se află persoanele care, în principiu, nu mai caută să învețe ceva. Au experiență în domeniul tău, însă au nevoie de cineva sau ceva să îi ajute să performeze. Aici intervii tu. Orice vinzi, aici ai ocazia să prezinți, în articolele de decizie, care răspund la întrebarea „Ce”. De regulă, acestea sunt cele mai puțin populare articole de pe un blog și necesită promovare plătită pentru a atrage trafic.

Scopul tău va fi să creezi lunar articole din toate aceste trei categorii. Însă, să ții cont de faptul că articolele din primele două etape trebuie să fie într-o pondere de 80% din totalul articolelor de pe blogul tău.

Ține cont de faptul că planificarea îți salvează foarte mult timp din procesul de scriere efectiv.

Sper că am cuprins în acest articol sfaturile de bază, de care ai nevoie ca să pornești la drum.

Dacă ai orice nelămurire pe acest subiect, lasă-mi un comentariu și răspund cu mare plăcere.

Mult spor!

Nu uita să dai un share!

Articole asemănătoare

Ce sunt Facebook messenger bots și de ce este util să-i folosești?

Scris de Ninel iunie 25 2018

Mediul digital este într-o continuă evoluție. Oricare ar fi domeniul în care activezi, este crucial să fii la curent cu ultimele schimbări din sfera online-ului. […]

Cum sa iti cresti baza de date email. Eficient si sigur

Scris de Ninel mai 17 2017

Acum că ai o idee mai amplă despre cum să îţi creezi un brand personal puternic în online, ne vom focusa atenţia către email marketing […]

Cum generezi mai multe conversii: modelul LIFT

Scris de Ninel septembrie 11 2018

Citeam zilele trecute un articol care începea așa: „Suntem în 2014. Majoritatea oamenilor fac afaceri online.” Au trecut aproape 5 ani de atunci și lucrurile […]