În timp ce scriam ghidul de SEO pentru începători, cu referințe la toate articolele noastre despre SEO, am realizat că lipsea o informație utilă și necesară: research-ul de cuvinte cheie.
Practic, cuvintele cheie sunt arma de bază a tuturor specialiștilor în SEO și creare de conținut. Ele sunt cea mai importantă componentă din procesul de optimizare al unui site. Sunt ca fundația unei construcții: fără ea, totul s-ar prăbuși.
În cazul unui site web, această prăbușire s-ar traduce în: scăderea poziției în Google pe pagina 3 sau chiar mai rău. Da, există persoane care navighează până pe pagina 3 din Google și eu mă număr printre ele 🙂
Alegerea cuvintelor cheie potrivite constă în înțelegerea felului cum gândesc potențialii tăi clienți sau cititori. Dacă este efectuată corect această alegere și implementare, vei atrage mai mult trafic și vei avea șanse mai mari să-ți crești rata de conversie pe site.
Dacă ești la început în ceea ce privește SEO și crearea de conținut, atunci hai să începem cu începutul.
Ce sunt cuvintele cheie?
Cuvinte cheie sau keywords, cum li se spune în engleză, sunt acele cuvinte, sintagme sau expresii pe care oamenii le caută pe Google sau alte motoare de căutare. Aceste cuvinte răspund nevoii și intenției oamenilor, care poate fi:
- de informare;
- de cumpărare.
În funcție de relevanța pe subiect și de utilizarea acelor cuvinte cheie în textul unei pagini web, Google alege să afișeze acea pagină mai repede pentru ca vizitatorii să o găsească. Prin urmare, alegerea potrivită a acestor cuvinte cheie îți poate aduce mai mult trafic organic, respectiv mai multe vânzări.
Tipuri de cuvinte cheie
Pentru a ști cum să le alegi, trebuie să afli mai întâi de câte tipuri pot fi cuvintele cheie și în ce context să le folosești. Este foarte important să clasifici cuvintele cheie pe care le identifici, ca să nu atragi, din greșeală, vizitatori care vor să cumpere pe paginile de blog sau vizitatori care doar caută informații pe paginile de vânzare.
#1 Cuvinte cheie short tail
De regulă, acestea sunt formate din 1-2 cuvinte și sunt foarte generale, ele având diferite semnificații.
Spre exemplu:
- nutriție
- asigurări
- automobile
- afaceri online
- video pisici
- sfaturi de grădinărit
- evenimente brașov
- sporturi extreme
Lista de exemple poate continua la infinit. Aceste cuvinte ne dau o idee generală asupra intenției celui care le folosește (de exemplu, „sfaturi de grădinărit” este un cuvânt cheie de informare, nu de vânzare). Însă, nu putem ști exact ce așteptări are persoana care face astfel de căutări. De multe ori, poate ajunge pe homepage-ul unui site, pe un articol de pe un site de știri, pe o pagină a unui magazin online bine optimizat sau pe Wikipedia.
#2 Cuvinte cheie de investigație
Oamenii tind să se informeze de cele mai multe ori când folosesc motoarele de căutare. Iată câteva exemple de cuvinte de investigație:
- cel mai bun motocultor
- anvelope auto preț
- samsung s6 păreri
- meniul zilei brașov
- broker asigurări auto
- fabrică plăci pvc
- top cărți ficțiune 2018
Deși unele din aceste cuvinte ne pot duce cu gândul la o posibilă vânzare (exemplu „samsung s6 păreri” sau „cel mai bun motocultor”), totuși observăm că structura acestor cuvinte nu le permite să fie folosite direct pe paginile de vânzare ale comercianților.
Oamenii caută adesea opinii ale altor oameni, recenzii, discuții pe forumuri de nișă, știri sau pur și simplu să afle unde pot mânca ieftin sau ce cărți s-au citit în 2018.
#3 Cuvinte cheie de educare
Informația este puterea. De aceea, cele mai des folosite cuvinte cheie online sunt cele care implică găsirea unei informații, nu a unui produs. În fond, de aceea a fost inventat internetul, nu-i așa? 🙂
- fotografii nou născuți
- cum să mănânci sănătos
- cine a câștigat finala champions league
- sfaturi de cultivare roșii
- plante de interior toxice pentru pisici
- ghid content marketing începători
- cum să faci un blog
- cum să alegi un hosting
- rețetă omletă țărănească
- cât costă un proiect de casă
Exemplele pot continua. De cele mai multe ori, aceste cuvinte sunt long tail, în sensul că ele sunt alcătuite din mai mult de 2 cuvinte și sunt mai specifice. Dacă identifici astfel de cuvinte, o strategie este să dezvolți articole de blog în jurul lor sau liste de întrebări frecvente, ca să atragi trafic direct interesat pe site-ul tău.
#4 Cuvinte cheie comerciale
Am ajuns, în sfârșit, la vânzări. Asta este nevoia principală a oricărui magazin online sau site al unui furnizor de servicii. Prin urmare, ele pot fi atât short tail cât și long tail, în funcție de cât de bine cunosc potențialii clienți ceea ce își doresc.
Cuvinte comerciale short tail:
- iphone
- anvelope auto
- motocultoare profesionale
- aparat foto digital
- web design
- fotograf nuntă
Cuvinte comerciale long tail:
- iphone 8 emag
- anvelope auto iarnă ieftine
- motocultor loncin 7cp
- nikon d5300
- agenție web design brașov
- fotograf nuntă și botez brașov
În prima listă am menționat cuvintele short tail, mai scurte și generale, care îl lasă pe Google să aleagă ce rezultate să afișeze. În a doua listă am menționat variantele long tail ale acestor cuvinte, care îi oferă mai multe informații lui Google asupra intenției de căutare.
Dacă întrebarea ta este ce cuvinte cheie să folosești, eu îți recomand așa: pe ambele, atât timp cât site-ul tău are mai multe pagini de categorii și de produse. Cu cât pagina ta este mai generală – să zicem, categoria „Telefoane mobile”, cu atât cuvântul cheie care i se atribuie e mai general. Cu cât pagina ta este mai specifică – să zicem, pagina de produs pentru iPhone 8 Plus 32 GB, cu atât cuvântul cheie folosit este mai specific.
Pur și simplu încearcă să pornești de la structura de pagini a site-ului tău și informațiile dorite a fi prezentate pe fiecare.
Totuși, cum găsești aceste cuvinte cheie pentru site-ul tău? Hai să vedem în continuare.
Cum alegem cuvintele cheie potrivite? Keyword research
Pentru a alege cuvintele cheie, pur și simplu trebuie să pornești de la scopul fiecărei pagini de pe site-ul tău. Acest scop dictează ce informații vei afișa pe acea pagină. Prin urmare, dacă scopul tău e să vinzi, atunci folosește un cuvânt cheie comercial. Dacă scopul tău e să informezi, folosește un cuvânt cheie de educare sau de investigație. Dacă scopul tău e să prezinți o listă de opțiuni de unde vizitatorii să aleagă – o pagină de tranziție precum homepage sau pagina de categorie, folosește un cuvânt cheie short tail.
Sper că te-am lămurit până aici 🙂
Alegerea cuvintelor cheie se face în funcție de :
- relevanță pentru pagina căreia dorești să le atribui;
- intenția utilizatorului;
- numărul de căutări medii lunare;
- competiție (mică, medie sau mare).
Atunci când vine vorba de primii doi factori (relevanță și intenție), totul depinde de tine și de pagina pe care vrei să o creezi pe site-ul tău.
Totuși, ceilalți doi factori îi afli folosind un instrument de cuvinte cheie, precum:
- Google Keyword Planner: este cel mai popular instrument de căutare a cuvintelor cheie, folosit atât de specialiștii Google Ads cât și de specialiștii SEO. Folosind acest tool, primești numărul de căutări medii lunare, competiția, costul pe click dacă vrei să faci campanii pe acel cuvânt cheie și, bineînțeles, multe alte sugestii de cuvinte cheie similare. Poți restrânge căutările la nivel local sau național, pentru căutările în română sau în alte limbi.
- Keywords Everywhere: este o extensie de Chrome și Firefox care îți afișează, de fiecare dată când cauți pe Google, numărul medii de căutări lunare, concurența și alte cuvinte cheie similare căutate de utilizatori.
- Google: pur și simplu începe să cauți ceva pe Google și vei vedea că primești câteva sugestii de cuvinte cheie. După ce ai căutat, navighează în partea de jos a paginii și observă că ai primit cel puțin 8 sugestii similare.
- Ubersuggest: este un tool dezvoltat de echipa lui Neil Patel care îți afișează numărul de căutări lunare, volumul de căutări lunare, gradul de dificultate în SEO și în campanii plătite, costul pe click mediu și alte idei de cuvinte cheie similare. Da, este valabil și pentru România și este complet gratuit 🙂
Am ales să ne oprim aici cu lista tool-urilor, deși, la o simplă căutare pe Google, vei găsi liste mult mai lungi ca aici. Totuși, eu am selectat acele instrumente care sunt optimizate pentru limba română, sunt gratuite și pot oferi informații relevante celor care le folosesc.
Dacă mai ai orice alte întrebări privind research-ul de cuvinte cheie, nu ezita să-mi lași un comentariu. Mult succes 🙂