SEO vs SEM – asemănări și diferențe
Cunoștințele minimale de marketing online sunt esențiale pentru fiecare deținător de site. Indiferent de specificul website-ului tău (blog personal, site de știri, magazin online), este bine să cunoști câte ceva despre instrumentele pe care le poți folosi pentru promovarea produselor, serviciilor și conținutului tău în mediul online. SEO și SEM sunt printre cele mai populare mijloace de promovare online la care poți apela.
Pentru că au și o serie de caracteristici comune, aceste două instrumente sunt adesea confundate. Important de reținut este că atât scopul SEO, cât și SEM este de a crește vizibilitatea și autoritatea unui site în mediul online. În continuare îți vom prezenta mai pe larg în ce constă fiecare.
SEO vs SEM – caracteristici definitorii
#1 SEO
SEO este un acronim pentru Search Engine Optimization și desemnează o strategie de optimizare a paginilor web pentru a fi găsite mai ușor de motoarele de căutare. Traficul obținut printr-o strategie de SEO este gratuit sau organic, iar cu cât aceasta este mai bună, cu atât website-ul va fi afișat mai sus în lista de rezultate ale căutărilor pe Google sau pe alte motoare de căutare (Bing, Yahoo etc.)
Pentru că majoritatea utilizatorilor de internet consultă doar primele rezultate de pe prima pagină de căutări Google, o poziție cât mai bună a unui website este esențială pentru a obține cât mai mult trafic, a crește numărul de utilizatori și rata de conversie.
TU vii cu ideea,
NOI te susținem cu soluția și implementarea ei
O stategie SEO eficientă presupune mai multe componente care să lucreze împreună, de la cuvintele cheie și plasarea acestora, până la optimizarea imaginilor și structurarea conținutului de tip text.
Există două tipuri de SEO:
- On-page SEO – se referă la o serie de măsuri pe care le poate lua de regulă deținătorul site-ului pentru a-și asigura o poziție mai bună în motoarele de căutare (selectarea cuvintelor cheie, meta titluri, meta descrieri, optimizarea vitezei de încărcare și a pozelor de pe site etc.)
- Off-page SEO – link building (existența unor link-uri de pe alte site-uri de calitate care să facă trimitere către al tău), review-uri din partea altor companii, listări online etc.
De ce este important SEO pentru afacerea ta? Răspunsul este relativ simplu – majoritatea dintre noi ne documentăm în legătură cu un subiect, achiziționăm produse și facem rezervări online, folosind cuvinte cheie pentru a găsi ce ne interesează.
De aceea, este esențial să ai acces la această audiență printr-o strategie SEO care să asigure întâietate conținutului tău. Dacă vei concepe și implementa tactici de SEO eficiente, data viitoare când cineva va căuta informații despre un serviciu pe care îl oferi și tu, șansele să te găsescă pe tine în locul competitorilor vor fi mai mari.
#2 SEM
SEM (Search Engine Marketing) este un termen cuprinzător care este adesea confundat cu SEO. Însă, SEM este o formă de marketing online care include SEO, dar și campanii plătite.
Conform Search Engine Land, citat de weidert.com, Search Engine Marketing desemnează „procesul de a obține trafic pe website prin achiziționarea de reclame pe motoarele de căutare.”
Astfel, SEM include și SEO, dar presupune și obținerea de vizibilitate prin reclamă plătită pe diverse motoare de căutare. Aceste proces poartă numele de pay-per-click (PPS), dar există și alți termeni care desemnează activități specifice de Search Engine Marketing, cum sunt ad-urile CPC. Cele mai cunoscute mijloace prin care se realizează astfel de campanii plătite sunt Google Adwords sau Bing Ads.
Următoarele pot fi considerate tactici de SEM:
- Maximizarea numărului de căutări organice
- Crearea de website-uri optimizate pentru generarea de lead-uri și creșterea vânzărilor
- Campanii pay-per-click în cadrul motoarelor de căutare
- Link-uri plătite pe alte website-uri
- Postarea ocazională (guest posting) pe site-uri cu autoritate mare în domeniul tău
- Plasarea de ad-uri si postări sponsorizate pe social media
- Crearea de newslettere și campanii de e-mail marketing
- Construirea de comunități pe forumuri sau pe alte site-uri care distribuie conținut
Traficul obținut prin tactici SEM este considerat unul dintre cele mai importante tipuri de trafic de pe internet din mai multe motive:
- Audiența este targetată – oamenii folosesc motoarele de căutare pentru a găsi soluții la probleme, răspunsuri la întrebări, produse sau servicii personalizate, astfel că o companie va avea acces la publicul țintă pe care îl caută
- Când cei care caută rezultate pe Google dau click pe un ad plătit, șansele să cumpere sunt mai mari. Datorită relevanței website-urilor și ad-urilor, traficul SEM este mai valoros în online în comparație cu traficul provenit din alte surse
SEO vs SEM – concluzii
După cum am menționat anterior, SEO este o componentă a SEM. Putem considera SEM ca fiind un instrument cuprinzător al marketing-ului online care include atât SEO, cât și reclame sponzorizate (PPC) sau SMM (social media marketing).
Acești termeni sunt considerați identici în mod eronat sau sunt interșanjabili în mintea anumitor specialiști. De aceea, există în mod curent dezbateri între oamenii de marketing în ceea ce privește clarificarea asemănărilor și diferențelor între SEO și SEM.
Deși ambele metode au scopuri comune, de a crește vizibilitatea și autoritatea unui website, precum și poziția sa în pagina de rezultate, SEO și SEM nu desemnează același lucru.
Important de reținut este că:
- SEO se focusează pe optimizarea website-urilor și paginilor individuale pentru a atrage rezultate din căutări organice
- SEM este un termen mai larg care desemnează strategii de SEO, PPC (pay-per-click) și de regulă implică marketing-ul plătit
- Atât SEO, cât și SEM trebuie să lucreze împreună pentru a atrage cât mai mult trafic prin intermediul motoarelor de căutare
SEO sau SEM? Ce să aleg pentru afacerea mea?
Alegerea strategiei potrivite implică setarea unor obiective realiste și realizabile pe care vrei să le îndeplinească afacerea ta, pentru ca apoi să vezi care dintre mijloacele de promovare prezentate mai sus răspunde cerințelor tale.
Pe termen lung, însă, noi îți recomandăm o strategie mixtă care să includă atât SEO, cât și SEM. Este esențial să fii vizibil atât în căutările organice, cât și în cele plătite.
O strategie SEO solidă, alături de reclame plătite targetate pe nevoile consumatorilor se vor completa reciproc. Gândește-te la SEO ca la o fundație – doar prin conținut bine optimizat și de calitate pentru consumatori vei putea începe să-ți construiești o audiență care mai apoi va răspunde favorabil eforturilor tale de vânzare.
Folosind împreună ambele modalități de optimizare și popularizare a afacerii tale online vei avea parte de cele mai bune rezultate (creșterea traficului, ratei de conversie, numărului de vânzări, construirea de comunități etc.).
Spor la implementat!