Notă: articolul, publicat inițial în 29.06.2018, este revizuit periodic și actualizat pentru ca tu să te bucuri de informații relevante. Nu uita, ne poți oricând împărtăși din propria ta experiență folosind secțiunea comentariilor din finalul articolului. Spor la citit!
Comerțul electronic s-a dezvoltat considerabil în ultimii ani, iar din ce în ce mai mulți oameni aleg să își dezvolte o afacere în mediul online. Însă, contextul favorabil este doar unul dintre factorii care te ajută să ai un site de vânzări online de succes.
Dacă te numeri printre cei care plănuiesc să-și creeze un magazin online, atunci este necesar să ai în vedere o serie de funcționalități pentru ca acesta să fie pe placul audienței tale.
Pentru început, să lămurim ce este acela un magazin online. Magazinul virtual este un website care facilitează comerțul electronic, adică îți permite să vinzi produse sau servicii în mediul digital. Pe scurt, este asemănător unui magazin fizic, cu diferența majoră că interacțiunea cu potențialii tăi clienți se realizează din spatele unui laptop.
Dacă te întrebi cum se poate crea și menține legătura cu publicul țintă în spațiul virtual, te invităm să afli mai multe detalii din articolul E-mailuri obligatorii pentru magazinele online. Te va ajuta să-ți formezi o perspectivă de ansamblu privind modul în care este indicat să comunici cu vizitatorii sau clienții site-ului tău.
Acum că am clarificat noțiunile de bază despre comerțul electronic, te invităm să descoperi în continuare cum poți oferi o experiență satisfăcătoare clienților tăi.
Și dacă ești la început de drum și vrei să începi o nouă afacere de acasă, sau să pui bazele unei companii care să aducă un plus pe piața de profil, nu uita șă citești și despre profilul antreprenorului de succes.
Ce funcții trebuie să includ pe site-ul meu de vânzări online?
Asemeni oricărui website, și magazinul online trebuie să ofere viitorilor clienți posibilitatea de a întreprinde diverse acțiuni pe site. Prin urmare, îți recomandăm să ai în vedere următoarele aspecte.
I. Funcțiile de bază
Sunt acele elemente cruciale fără de care afacerea ta virtuală nu poate să funcționeze.
#1. Crearea unui cont
Este esențial pentru un astfel de site să le ofere vizitatorilor posibilitatea de a-și face un cont prin înregistrarea unui nume de utilizator și a unei parole.
În acest mod, tu ții evidența persoanelor interesate de produsele sau serviciile tale, iar consumatorul poate să plaseze o comandă mai ușor și să vizualizeze în contul personal diverse informații legate de aceasta.
#2. Coșul de cumpărături
Ca la orice magazin fizic, și clientul virtual trebuie să dispună de un coș în care să își adauge produsele. Astfel, el are posibilitatea de a salva produsele pe care intenționează să le achiziționeze. Totodată, prin această metodă, consumatorul ține și evidența cumpărăturilor.
Nu în ultimul rând, coșul de cumpărături trebuie să aibă inserat și opțiunea de ștergere a produselor pentru situațiile în care un utilizator se răzgândește în privința unor lucruri înainte de a plasa comanda.
Acordă atenție acestei pagini. Ea va fi hotărâtoare în ceea ce privește procesul de conversie. Așadar, optimizează atât pagina coșului de cumpărături, dar și paginile de categorie și de produs pentru a vinde în mod eficient.
În plus, vezi și care sunt cele mai importante pagini web ale unui site. Toate aceste pagini sunt apreciate și de motoarele de căutare, ceea ce înseamnă că ai nevoie de ele dacă vrei să apari în primele rezultate Google.
#3. Listă de favorite
Cunoscută și sub denumirea de Wish List, această listă îi ajută pe utilizatori să salveze produsele pe care și le doresc în contul personal, dar pe care nu intenționează să le achiziționeze în acel moment. Le oferi astfel șansa potențialilor clienți de a finaliza comanda ulterior.
Mai mult decât atât, în acest mod eviți situațiile în care utilizatorii adaugă produsele în coș, dar îl abandonează, adică ies de pe site fără a trimite comanda.
În plus, include în funcționalitățile magazinului online și posibilitatea review-urilor. Acestea vor ajuta buna indexare a site-ului în rezultatele organice și vor da un plus de încredere celor care doresc să îți achiziționeze produsele.
#4. Modalitățile de plată
Orice consumator online este obișnuit să dispună de mai multe opțiuni pentru achitarea comenzii. De aceea, este important să te asiguri că și site-ul tău include mai multe metode de plată, precum: cash, card, ramburs, depunere în cont și altele pe care le consideri utile.
#5. Modalitățile de livrare
Fiind vorba despre un magazin virtual, în mod automat trebuie să ai în vedere variate metode prin care comanda ajunge la beneficiar. Printre cele mai utilizate modalități se numără poșta, curierii sau ridicarea comenzii de la sediul firmei (bineînțeles, în cazul în care deții un astfel de spațiu).
II. Funcțiile avansate
Așa cum menționam la începutul articolului, rata de succes în comerțul pe internet este influențată de numeroși factori. De aceea, te sfătuim să incluzi pe lista ta și elementele de mai jos.
#1. Campanii de marketing
Este insuficient să deții un magazin online dacă nu iei în considerare realizarea unui plan de marketing prin intermediul căruia să atragi noi clienți și să-i fidelizezi pe cei existenți. În acest sens, poți utiliza metode precum:
- acordarea unor vouchere;
- reduceri de sezon;
- dăruirea unui voucher pentru prima comandă efectuată;
- implementarea unui sistem de puncte de fidelizare;
- postări constante pe rețelele sociale;
- oferirea unor produse cadou la un anumit număr de comenzi sau la o comandă minimă de x lei;
- campanii plătite.
Ai interacțiune scăzută pe social media? Află cum poți schimba acest lucru și cum poți ajunge să îți promovezi site-ul WordPress pe cele mai populare rețele sociale.
#2. Legătura cu rețelele de socializare
Social media sau rețelele sociale îți aduc beneficii pe termen lung, întrucât majoritatea persoanelor au cel puțin un cont. Iată cum le poți folosi:
- posibilitatea ca utilizatorii să se înregistreze și să-și genereze contul prin conectarea directă la profilul lor de Facebook sau Google Plus;
- crearea unei legături interactive cu pagina de Facebook ori cu Google Plus.
#3. Search Engine Optimization (SEO)
Strategia de optimizare este crucială pentru o bună poziționare a magazinului online în afișările organice. Acestea din urmă se referă la căutările pe care oamenii le efectuează pe Google (cel mai folosit motor de căutare din România) folosind cuvinte cheie. În funcție de cât bine este optimizat site-ul tău de vânzări online, acesta poate apărea în primele afișări.
Despre SEO și factorii decisivi pentru căutările organice am scris în următoarele articole: Care sunt cei mai importanți indicatori de performanță SEO? – partea I și Indicatori de clasament SEO – partea a II-a.
Sperăm că toate aceste informații îți sunt utile pentru a face primii pași în realizarea magazinului online. Ține minte că indiferent de dimensiunea afacerii tale sau de specificul ei, fiecare detaliu contează.
Și, începând cu ianuarie 2021 un mare accent va fi pus pe viteza de încărcare a magazinului online. Nu uita să monitorizezi lunar performanța site-ului și comportamentul traficului prin intermediul rapoartelor Google Analytics și Search Console.
Până la următorul articol, îți dorim mult spor și succes în tot ceea ce faci!