Notă: articolul, publicat inițial în 21.12.2018, este revizuit periodic și actualizat pentru ca tu să te bucuri de informații relevante. Nu uita, ne poți oricând împărtăși din propria ta experiență folosind secțiunea comentariilor din finalul articolului. Spor la citit!
Îți place să creezi obiecte cu mâinile tale? Fie că e vorba de felicitări de sărbători, bijuterii, lumânări, săpunuri, ceramică, haine sau obiecte decorative, toate acestea sunt și vor fi mereu la mare căutare.
Vânzarea de produse handmade este foarte populară și în România, încă din cele mai vechi timpuri. Așa cum meșteșugarii din mediul rural comercializează produse handmade la târguri de profil, tu ai la îndemână mediul online să îți promovezi creațiile.
Într-un articol anterior am vorbit despre blogul culinar ca model de business. Dacă ești pasionat de gătit și vrei să-ți lansezi o afacere online în acest domeniu, îți recomand acele sfaturi.
Dacă munca ta artistică este dintr-un alt domeniu, precum cele menționate mai devreme, atunci sfatul nostru este să urmezi pașii de mai jos ca să îți validezi ideile și să îți vinzi creațiile, cu un buget redus. Este și un bun prilej pentru a începe o afacere de acasă, precum și un nou drum în antreprenoriat.
Așadar, înainte de a merge mai departe, poate ar fi o idee bună să citești mai multe despre profilul unui antreprenor de succes, sau despre cele mai uzuale greșeli în antreprenoriat.
De ce să începi un business bazat pe vânzare online produse handmade?
- Ai ocazia să câștigi bani din pasiunile tale.
- Bugetul de început este relativ redus: ai nevoie de bani pentru achiziționarea materialelor prime pentru produsele tale și pentru promovarea online a acestora, pentru a obține primele vânzări.
- Poți practica această activitate pe cont propriu, fără ajutor extern, în timpul tău liber.
- Dacă vei crea obiecte specifice anumitor sărbători (Crăciun, Ziua Femeii, Paște etc), atunci cu siguranță vei avea clienți în acele perioade.
- Ai multe opțiuni de a-ți vinde produsele, fără să îți creezi neapărat propriul site.
- Produsele handmade nu expiră, prin urmare nu riști să rămâi cu stocuri nevândute pe care să le arunci. Le poți face cadou și celor dragi.
- Poți ține ateliere de creație, online și offline și poți implica copiii în activitățile tale.
- Este o modalitate creativă de a-ți pune în practică ideile și de a te relaxa.
- Lucrezi când vrei, chiar dacă ai un job care îți ocupă mai mult de 8 ore pe zi.
De ce să nu începi o afacere cu vânzare produse handmade online?
- Creația necesită timp, iar pe măsură ce crește cererea pentru produsele tale, ai nevoie de ajutor extern dacă vrei să îți dezvolți afacerea.
- Creația necesită un spațiu special, pe care probabil acasă va trebui să îl improvizezi. Trebuie să fii creativ dacă locuiești într-un apartament mic și mai ales dacă ai copii mici sau animale de casă.
- Trebuie să îți înființezi o formă juridică pentru a vinde legal (un PFA poate fi suficient la început), și să plătești taxe la stat.
- Riști să te plafonezi dacă realizezi aceleași obiecte, de aceea trebuie să variezi și să vii constant cu idei noi.
- Există concurență acerbă pe această nișă: atât offline cât și online. Trebuie să vii cu ceva nou și autentic dacă vrei să ieși din anonimat.
- Dacă vrei să-ți creezi un brand în mod profesionist, trebuie să investești într-un website, în materiale de branding și să postezi constant în social media.
Încă mai dorești să începi o astfel de afacere? Dacă ai trecut de aceste impedimente, atunci iată ce trebuie să faci.
Cum începi să vinzi eficient produse handmade online
#1 Începe cu un brand autentic
Există multe afaceri mici și mari în România pe vânzare produse handmade. Însă, acest lucru nu ar trebui să fie o descurajare, deoarece înseamnă că există o cerere mare pentru astfel de produse.
Ca să te diferențiezi de concurenți, trebuie ca înainte de toate să îți creezi un brand pentru afacerea ta.
Creează-ți un concept unic pentru acel brand, pe baza căruia să realizezi, împreună cu un designer, o serie de materiale de prezentare: logo, poze profil și poze cover pentru Facebook și alte conturi social media dar și mod de prezentare a produselor.
Conceptul tău depinde în funcție de publicul căruia te adresezi și de produsele pe care le creezi. Spre exemplu, dacă realizezi cercei și alte bijuterii handmade dedicate femeilor, atunci cu siguranță vei merge pe un brand feminin, jucăuș sau senzual, în funcție de categoria de vârstă și starea generală pe care o transmit produsele tale.
Vezi și cum creezi o campanie de brand awareness pentru afacerea ta.
Lansează-ți brand-ul având la bază un logo și câteva reguli de identitate vizuală și, foarte important, având fotografii profesioniste pentru produsele tale. Vizualul vinde cel mai mult în domeniul handmade.
#2 Lansează-ți brand-ul în social media
Înainte de a investi într-un website, poți să îți validezi ideea dar și produsele. Trebuie să vezi dacă există cerere pentru produsele tale și să obții feedback de la public.
Prin urmare, creează-ți o pagină de Facebook, un cont de Instagram și unul pe Pinterest și începe să postezi fotografii și mesaje generale de interes pentru audiența ta. Observă-le reacțiile și dacă există interes și primești comenzi, înseamnă că brand-ul tău și conceptul au potențial. Treci așadar la pasul următor.
Nu uita să ai un plan editorial pe care să îl urmezi, dar și o strategie prin care să legi activitatea de pe site cu activitatea pe care o desfășori pe canalele social media. Desigur, valorifică un profil de buyer persona pentru a te adresa corect și eficient indiferent de mesajele pe care le folosești.
#3 Creează-ți un site
Dacă ai început să generezi comenzi, înseamă că au apărut primii bani. În acest stadiu, este necesar să ai deja o formă juridică și să începi să lucrezi la prezența ta online.
Achiziționează un domeniu cu numele brand-ului tău și creează-ți un site de vânzare produse handmade.
Dacă ai în plan să rămâi la stadiul de afacere mică, atunci este suficient să îți creezi un site de prezentare. Iată aici principalele avantaje ale unui site WordPress și câteva sfaturi pentru alegerea temei WordPress potrivite.
Pentru un site de prezentare simplu, ai nevoie de un set de pagini de bază, precum:
- Despre noi (povestea afacerii tale),
- Cum comand (cu explicarea modalității de comandă a produselor),
- Produse (un set de pagini de prezentare a tipurilor de produse, cu detalii despre cum le creezi și imagini cu acestea, plus un formular de comandă pentru cei interesați),
- Portofoliu (o pagină tip galerie foto cu cele mai frumoase produse create de tine),
- Contact,
- Termeni și condiții, politică de confidențialitate etc (aceste pagini sunt obligatorii conform legii),
- Blog (o secțiune de articole unde poți scrie numeroase articole despre produsele tale, cum sunt create, tips & tricks și chiar povești ale cumpărătorilor mulțumiți).
Pe prima pagină (homepage) îți recomandăm să listezi testimoniale de la clienți, imagini cu cele mai „reușite” produse ale tale și link-uri către secțiunea de produse, unde cei interesați pot comanda.
Dacă ai în plan să îți crești afacerea și să devină un job full-time, atunci îți recomandăm să mergi pe varianta de magazin online. Iată ce trebuie să știi înainte să-ți creezi un magazin online, precum și câteva sfaturi referitoare la alegerea WordPress pentru un magazin online.
Mai multe lucruri utile despre organizarea unui site ți-am vorbit într-un articol separat pe blog, atunci când am amintit de cele mai importante pagini pe care un website trebuie să le cuprindă.
Ține cont de faptul că un magazin online necesită o investiție mai mare, precum și colaborarea cu o agenție sau un programator, pentru mentenanță constantă. De asemenea, vei avea nevoie de stocuri mari de produse și un buget semnificativ pentru promovarea plătită online (Facebook Ads, Google Ads), dată fiind concurența mare pe nișa ta.
Este potrivit magazinul online ca model de business pentru tine? Iată ce presupune acest model bazat pe vânzarea de produse fizice online.
#4 Distribuie-ți produsele online și offline
Fie că alegi sau nu să îți creezi propriul website, acesta nu va fi suficient pentru un brand aflat la început, ca al tău. Orice website are nevoie de timp pentru a genera trafic și nu este nevoie să aștepți ca să obții mai multe vânzări.
În paralel cu creșterea site-ului tău, poți să alegi numeroase alte metode de distribuție a produselor tale:
- Online: listează-ți produsele pe platforme precum Etsy, Amazon Handmade, Facebook Marketplace, eMag Marketplace, Crafty, Yatta, Breslo Există numeroase alte platforme, pe acestea le-am găsit doar la un simplu research pe Google.
- Offline: participă la târguri de profil în orașul tău. Interesează-te ce târguri handmade au loc și îți oferă posibilitatea să participi. Află din timp de ele și pregătește-ți produsele. Dacă ele se desfășoară pe timp de iarnă, ademenește-ți cumpărătorii cu un ceai cald. Decorează-ți standul într-un mod plăcut și oferă fiecărui cumpărător o carte de vizită sau un flyer cu site-ul tău.
#5 Alte idei pentru vânzare produse handmade
Mediul online îți oferă numeroase posibilități. Nu te rezuma doar la Facebook, Instagram și propriul site. Creează-ți cont pe toate platformele de socializare, inclusiv Pinterest și Tumblr și mai ales YouTube.
Ține minte: prezentul și viitorul online-ului înseamnă conținut video. Prin urmare, ia de la bun început în calcul să creezi video explicative, tutoriale sau pur și simplu scurte filmulețe de prezentare pentru produsele și tehnicile tale.
Filmează-ți prezența la târguri de profil și postează cât mai des conținut vizual în social media. Pune-ți la punct canalul de YouTube, fii activ pe Instagram, scrie constant pe blog, menține-ți clienții aproape și fii perseverent în tot ceea ce faci.
Sper că te-au ajutat aceste sfaturi ca să pui bazele unui business creativ de vânzare produse handmade.
Nu uita: dacă ai nevoie de orice sfat, achiziție domeniu sau hosting precum și crearea unui site WordPress pentru afacerea ta, echipa ServHost îți stă la dispoziție.
În plus, verifică și alte lucruri handmade care se vând bine în online, chiar și pe perioade de criză financiară.
Îți doresc mult spor și inspirație!
sursa fotografii: pexels.com