Vrei ca business-ul tău să fie numărul 1? Să ajungi în topul căutărilor pe Google, adică pe prima pagină? Să crești traficul organic pe site-ul tău pentru a ajunge la mai multe conversii? Ei bine, atunci trebuie neapărat să știi diferența dintre un raport și un audit SEO.
Dar hai să începem cu câteva lucruri de bază.
Știm că, pentru a avea rezultate bune pe termen lung, cheia e răbdarea. Bine, bine, nu numai răbdarea, ci și un site de prezentare optimizat SEO, printre altele.
Află și care sunt top 10 optimizări de care site-ul tău are nevoie pentru a fi mai vizibil în mediul online.
Poate o să spui că nu trebuie neapărat să ai răbdare pentru rezultate bune. Că-ți poți promova site-ul în doi timpi și trei mișcări cu ajutorul unor campanii plătite. Nu suntem aici să te contrazicem, însă bugetul tău pe termen lung s-ar putea să o facă.
În plus, dacă mai mult de jumătate dintre utilizatorii care ajung pe site-ul tău vin din surse plătite, de îndată ce renunți la acest tip de promovare, există o foarte mare posibilitate să nu mai ajungă nimeni la serviciile tale.
În această situație, care este soluția?
O optimizare SEO, desigur. Probabil nu trebuie să-ți reamintim (deși o s-o facem) dar optimizarea SEO este cea mai bună metodă de a avea trafic organic și conversii pe termen lung. Nicio campanie plătită nu se poate compara cu un site optimizat SEO ca la carte.
Dar până acolo, trebuie să afli ce este un audit SEO și un raport SEO, precum și diferențele dintre ele, mai ales dacă vrei să știi la ce trebuie să fii atent atunci când colaborezi cu o agenție. Așa că, haide să vedem.
Ce este un raport SEO?
Raportul SEO face parte din suita serviciilor de optimizare SEO și, acum ceva timp, se realiza cu destul de multă migală deoarece presupunea colectarea datelor manual. Practic, cu ajutorul unui raport SEO, afli cât de bine performează campaniile SEO în desfășurare.
Însă, dat fiind că tehnologia a evoluat destul de mult de atunci, cu ajutorul unor date din rapoartele generate de Google Analytics și Google Search Console, rapoartele SEO sunt mult mai ușor de obținut.
Checklist-ul unui raport SEO
Dacă am aflat ce este un raport SEO, hai să vedem și ce ar trebui să conțină acesta.
Comportamentul traficului pe site
Analiza comportamentului utilizatorilor care vin pe site-ul tău este punctul de plecare în orice demers ce ține de optimizare. Așa, vei afla o mulțime de informații precum:
- care sunt sursele de unde provine traficul (dacă e plătit sau organic);
- cărui fapt se datorează fluctuațiile de trafic;
- care sunt cele mai accesate și cele mai puțin accesate pagini.
Și, în funcție de datele pe care le afli, vei putea identifica oportunitățile de optimizare. Un tool care te poate ajuta în această direcție este Google Data Studio.
Date privind rata de conversie
Este minunat să ai mult trafic pe site. Însă degeaba ai trafic dacă nu ai și conversii, nu? Ei bine, un raport SEO te va ajuta să afli date privind rata de conversie și te va ajuta să-ți setezi mai bine obiectivele.
Date despre conversii ai în rapoartele Google Analytics dar și în Search Console.
Date privind traficul de pe canalele de comunicare
Un raport SEO complet îți oferă date privind direcționarea traficului de pe diverse rețele sociale, de exemplu. Vei afla câți utilizatori vin pe site-ul tău datorită postărilor de pe Facebook, de pe Instagram sau oriunde ești prezent cu business-ul tău.
Din nou, Google Analytics poate fi ajutorul tău cel mai bun.
Date referitoare la bounce rate
Ce știm noi despre bounce rate este că e bine să fie cât mai redus. Cum reduci eficient bounce rate-ul am discutat într-un articol anterior pe care îți recomandăm să-l citești.
Ar trebui să găsești date despre bounce rate în raportul SEO deoarece acesta este un indicator al calității conținutului site-ului tău. Așa îți dai seama dacă trebuie să-ți îmbunătățești strategia și ce mai trebuie să optimizezi.
Ce este un audit SEO?
În comparație cu un raport care poate fi generat chiar și din Google Analytics sau Google Data Studio, un audit SEO este mult mai complex.
Pe scurt, ai nevoie de un audit SEO în momentul în care vrei să identifici care pagini sau zone din site-ul tău nu performează bine. Practic, cu ajutorul lui, obții o privire de ansamblu asupra site-ului tău de prezentare, sau a magazinului online, și descoperi ce trebuie să optimizezi și unde.
Checklist-ul unui audit SEO
Uite ce ar trebui să conțină un audit SEO.
Analiza sitemap-ului
Sitemap-ul este unul dintre cele mai importante elemente ale unui site web deoarece trimite informații despre structura acestuia motorului de căutare Google. Acesta nu trebuie să aibă url-uri blocate și să nu prezinte erori de niciun fel.
Poți trimite un sitemap spre indexare prin Search Console. Tot acolo vei primi rapoarte despre eventualele erori ulterioare.
Verificarea certificatului SSL
Orice site trebuie să aibă un certificat SSL (Secure Sockets Layer). Faptul că site-ul tău deține un astfel de certificat arată că schimbul de informații dintre servere și browsere este securizat.
În plus, având un astfel de certificat instalat pe site-ul tău, Google te va poziționa mult mai bine.
Scanarea propriu-zisă a site-ului
Pe lângă verificarea certificatului SSL și a sitemap-ului, un specialist SEO trebuie să scaneze site-ul. Această scanare se poate face cu ajutorul unor tool-uri (sau manual, folosind codul sursă) care vor analiza:
- descrierile de tip meta (meta titlul – care trebuie să conțină maximum 60 de caractere, cu tot cu spații și meta descrierea – 150 de caractere cu spații);
- paginile cu erori de tip 404;
- titlurile imaginilor cărora le lipsește atributul ,,alt’’ și care, din această cauză, nu pot fi indexate pe Google;
- bucăți de cod scrise greșit;
- pagini duplicat;
- și oricare alt element ce ține de domeniile SEO on și off page.
Verificarea datelor structurale
Datele structurale reprezintă acele date care ajută roboții Google (crawlerii) să-ți înțeleagă mai bine site-ul, adică structura acestuia, precum și conținutul. Practic, dacă ai acest tip de date implementate, Google îți va clasifica mai repede site-ul.
Accesează https://search.google.com/structured-data/testing-tool și află dacă site-ul tău are implementate date structurale.
Viteza de încărcare a site-ului
Un element foarte important care trebuie luat în calcul la orice audit SEO este viteza de încărcare a site-ului.
Știm cu toții că attention span-ul utilizatorilor s-a diminuat și se diminuează tot mai mult pe parcursul timpului, așa că un site cu o viteză de încărcare lentă are o bulină neagră atât de la utilizatori, cât și de la Google.
Află cum crești viteza de încărcare pentru un site WordPress.
Google Analytics și Google Search Console
Așa cum probabil știi, Google Analytics și Google Console sunt două instrumente extrem de importante în ceea ce privește optimizarea SEO.
Dacă nu ai implementate pe site codurile de urmărire ale celor două instrumente de analiză, nu vei putea genera rapoarte SEO și nici nu vei avea acces la statistici importante precum:
- date demografice;
- date geografice;
- date despre cuvintele cheie care îți ajută site-ul să se poziționeze cât mai sus pe Google
și alte statistici care te vor ajuta în ceea ce privește optimizarea site-ului tău.
Verificarea și calitatea backlinkurilor
Un element cheie al unui audit SEO realizat corespunzător este verificarea backlink-urilor. Pentru motoarele de căutare, backlink-urile sunt precum un vot de încredere pe care ți-l acordă alte site-uri.
Dacă website-ul tău are linkuri de calitate îndoielnică, acest lucru va afecta poziționarea acestuia. Dacă linkurile sunt relevante și de calitate, vei avea o poziționare bună în motoarele de căutare.
Autoritatea site-ului
Pe scurt, gradul de autoritate pe care îl are site-ul tău în motoarele de căutare îi determină credibilitatea. Și cu cât site-ul tău are o credibilitate mai mare, cu atât vei fi poziționat mai sus.
În cadrul unui audit SEO, specialistul va determina care e autoritatea site-ului tău și ce poți face pentru a o crește.
Învață să aplici campanii de brand awareness.
Diferența dintre un raport și un audit SEO
Din câte ai putut observa, un raport SEO și un audit SEO nu reprezintă același lucru.
Un raport SEO poate fi generat ușor cu ajutorul Google Search Console sau Google Analytics pentru a vedea performanțele unei campanii, de exemplu. Un raport SEO este generat o dată pe lună sau odată la două săptămâni; depinde foarte mult de obiectivele pe care le ai.
Un audit SEO se realizează mult mai rar, de exemplu o singură dată pe an, dar este mult mai complex și poate fi realizat cu succes doar de un specialist în optimizare SEO. Cu ajutorul lui afli informații importante și știi exact ce trebuie să faci pentru a avea rezultate bune.
Ca să ai trafic organic constant și conversii, nu ai nevoie de campanii plătite și bugete uriașe de promovare, ai nevoie de optimizare SEO făcută ca la carte de profesioniști.
Dacă ai nevoie de ajutor, nu uita că specialiștii ServHost sunt aici pentru tine cu soluții performante de hosting și servicii personalizate.
Pe data viitoare!