Facebook este cea mai folosită platformă socială în România. Depășește cu peste 60% în popularitate Instagram, principalul ei competitor în ceea ce privește atât scopul cât și funcționalitatea.
În plus, Facebook este folosită de o categorie diversă de utilizatori, fie că vorbim despre mediul urban, rural, despre persoane cu venituri mici, medii sau peste medie, sau despre o audiență tânără și activă ori matură și ceva mai sedentară. Ceea ce nu se poate afirma și despre deja-numitul Instagram, sau despre YouTube, o platformă mai specială având în vedere specificul conținutului.
Ce spun toate aceste informații?
Că trebuie să îți promovezi afacerea pe Facebook.
De ce mai exact?
Ei bine, pentru că există mari șanse ca publicul tău țintă să fie activ pe Facebook. Și dacă publicul tău țintă este acolo atunci și businessul tău trebuie să o facă.
Iar promovarea pe Facebook se poate face cu buget redus, sau chiar cu buget 0. Nu îți trebuie decât inițiativă, perseverență și creativitate. Totul, pus în același context de o strategie bine gândită.
Hai să vedem cum se face publicitatea pe Facebook cu buget redus.
Afacerile care beneficiază de pe urma Facebook
Ți-am vorbit în articolele recent publicate în blogul ServHost despre impactul pe care îl are pandemia asupra afacerilor autohtone. Și nu am făcut asta pentru a-i descuraja pe antreprenori.
Nu; ceea ce am încercat să evidențiem sunt oportunitățile de business. De aceea, acum este un bun moment să începi o afacere de acasă cu buget redus. Ți-am scris chiar despre idei de a face bani de acasă la care nu te-ai gândit.
În plus, am vorbit despre cum îți aduci afacerea în online atunci când vinzi produse handmade, o idee de business cu numeroase avantaje în contextul economic actual.
Dar, indiferent despre ce oportunități discutăm, succesul nu îți poate fi garantat de nimeni.
De aceea, ai nevoie să faci totul pentru a te diferenția de concurență. Să faci totul pentru a ajunge la clienții tăi. Și să faci totul pentru a-i convinge că produsele vândute de tine sunt cele potrivite pentru nevoile lor.
Facebook este, din aceste puncte de vedere, locul în care să te desfășori. Aici îți aduci afacerea în atenția publicului țintă. Aici îți promovezi imaginea, brandul și serviciile. Aici crești popularitatea, ridici problema necesității ca mai apoi să închei achiziția.
Ce afaceri pot beneficia de pe urma Facebook?
Răspunsul e simplu: toate.
Modalitățile prin care se obține beneficiul sunt însă mai complexe. Și despre acestea vom vorbi în continuare.
Modalități de promovare pe Facebook cu buget redus
Așteptări vs. realitate
Să începem însă cu o mică precizare. Facebook este util în primul rând pentru campanii de brand awareness.
Adică, Facebook nu te ajută să vinzi direct. Dacă ai așteptări eronate, atunci Facebook o să fie o mare dezamăgire pentru tine.
De ce se întâmplă asta?
Răspunsul reiese chiar din specificul platformei și din ideea generală de social media.
Un utilizator Facebook caută să afle detalii despre prieteni. Caută să se relaxeze, să afle ce mai e nou și să schimbe impresii în diverse grupuri de interes. Cu siguranță nu folosește Facebook în scop comercial. Pe scurt, nu este acolo pentru a cumpăra lucruri.
Așadar, prin promovare tu poți să ridici problema achiziției. O achiziție care, cel mai probabil, se va realiza ulterior.
Așadar, promovarea Facebook vine să facă cunoscut brandul tău. Să crească gradul de încredere pe care utilizatorii îl arată față de businessul tău. Să creeze trafic pe site și să genereze o mică comunitate în jurul afacerii tale.
Asta se întâmplă în mod real.
Citește și despre cum îți creezi un brand puternic în online.
Așadar, ai grijă la ce fel de așteptări ai de la Facebook.
Promovarea cu buget 0
Promovarea cu 0 buget este posibilă. Bine, nu vorbim, desigur, despre campanii prin anunțuri Facebook. Ci despre cum strângi o audiență în jurul afacerii tale aflate la început de drum. Sau, despre cum poți revitaliza o afacere cu ajutorul Facebook.
Așa cum am spus deja, trebuie să fii creativ. Utilizatorii Facebook sunt deja obișnuiți cu metodele convenționale de promovare sau de postări. Cumva, postările clasice au devenit clișeice și sunt pur și simplu ignorate de majoritatea utilizatorilor.
Așa că, ai nevoie de ceva diferit. De postări care să atragă atenția. De o inițiativă interactivă care să solicite și activitatea / implicarea publicului țintă.
Iată un checklist scurt care îți poate fi de folos:
- Postează o dată la câteva zile. O poți face zilnic dar doar dacă chiar ai ceva nou de spus.
- Nu plictisi niciodată. Și nu folosi imagini stoc.
- Ai nevoie de text puțin. Cu cât mai puțin text, cu atât mai bine. Desigur, imaginile trebuie să valorifice mesajul la maximum.
- Folosește butoane call to action clare și conforme cu mesajul conținut în postare. Desigur, pagina destinație trebuie să valorifice postarea, altfel rata de ieșire va tinde către 100%.
- Folosește postări interactive: sondaje, concursuri, Q&As, FAQs, live-uri, podcasturi și alte postări dinamice care să genereze redistribuiri ale postării originale.
- Roagă-ți prietenii să te ajute la creșterea audienței, cel puțin la început de drum. Orice share este de apreciat, atâta timp cât postarea este una de calitate.
- Nu uita, în Facebook vestea circulă rapid. Totul se poate viraliza, însă nu întotdeauna în avantajul tău. Succesul vine rapid, dar se uită la fel de repede.
- Așadar, postează cu regularitate, așa cum ți-ai obișnuit utilizatorii. Foarte important: încearcă să crești mereu calitatea postărilor și valorifică-le pe cele care ți-au adus cel mai mare succes.
- Întotdeauna pune accent pe brand, pe imaginea lui și pe avantajele din spatele produselor/serviciilor.
- Surprinde intenția utilizatorilor și combate temerile lor.
- Fiecare postare trebuie să pună în plan secund achiziția. Fructifică posibilitatea comunicării pe Facebook, menține o relație de prietenie cu publicul tău țintă.
- Folosește întotdeauna un plan editorial de postări Facebook. De preferat să îl pui la punct din timp.
- Înainte de a stabili planul de postări, stabilește profilul buyer persona – portretul-robot al clientului ideal. Ține minte, nu te adresezi tuturor, ci doar celor care ar putea fi interesați de produsul sau de serviciile tale.
- Pune accent pe educare și sensibilizare. În spatele fiecărei achiziții se află o nevoie concretă. Fructifică această nevoie și succesul vine garantat.
Promovarea plătită, cu buget redus
Dacă vrei să folosești anunțuri Facebook Ads pentru promovarea afacerii, atunci trebuie să urmărești cu atenție indicatorii de performanță.
Pentru fiecare campanie îți recomand să analizezi zilnic indicatorii CTR, CPC, CPM, rata de engagement, rata de conversie, costul per conversie, sau rata de adăugare în coș.
Toți acești indicatori îți vor spune cât de bine se poziționează reclama. Dacă ea este accesată, dacă aduce conversii și dacă se încadrează în bugetele stabilite.
În funcție de rezultate, poți stabili să crești bugetele, să le micșorezi, sau să optimizezi anunțul și pagina destinație.
Iată un scurt checklist pe care să îl urmezi dacă vrei promovare pe Facebook cu buget redus:
- Identifică intențiile de cumpărare ale clienților. Creează anunțuri care să le valorifice dar pune accent pe avantajele din spatele achizițiilor.
- Creează o pagină de destinație care să concretizeze intențiile identificate anterior. Pagina de destinație poate fi una de vânzare, una informativă sau una care să promoveze imaginea brandului, în funcție de specificul anunțului Facebook.
- Segmentează bine publicul țintă înainte de publicarea reclamei. Identifică categoria de vârstă, mediul din care provine audiența ta ideală și geolocația.
- Folosește un call to action clar și bine delimitat. Utilizatorii trebuie să înțeleagă exact unde vor ajunge dacă interacționează cu reclama ta.
- Folosește puțin text și hashtaguri relevante pentru scopul anunțului.
- Publică imagini clare, cu focus pe brand și pe valorile transmise de acesta.
- Alocă un buget mic la început și urmărește performanța anunțului. Poți optimiza bugetul pe parcurs, în funcție de rezultate.
- Nu uita care este scopul din spatele campaniei publicitare pe Facebook. Raportează rezultatele la scopul principal și nu la așteptările generale – acestea pot fi nerealiste de multe ori.
- Nu uita de indicatorii de performanță menționați. Ei îți spun ce optimizări sunt necesare. De exemplu, dacă 50 de utilizatori au adăugat produse în coș, însă doar 5 au comandat, înseamnă că ai de umblat la pagina destinație – ceva stă în calea deciziei finale de achiziție.
Desigur, pot fi multe de spus despre cum folosești Facebook pentru a promova o afacere. Iar fiecare soluție diferă în funcție de specificul brandului. Așa că, dacă ai nevoie de ajutor, hai să povestim mai pe larg.
Cât despre alte sfaturi similare, le regăsești pe toate în pagina noastră de blog.