Indiferent de situația economică de la un moment dat, un lucru este cert. Ai nevoie să gestionezi inteligent toate economiile tale. Și, dacă mai ai și ceva timp liber la dispoziție, te poți gândi serios să începi o nouă afacere.
O poți face de acasă, după job. Nu ai nevoie de prea multe lucruri. Un plan de bătaie, servicii sau produse bine definite și o investiție adaptată nevoilor.
Apoi, este esențial să îți aduci afacerea în mediul online. Pentru că acolo sunt toți clienții tăi.
Și, pentru că în online este activă și concurența ta, va fi nevoie să te ocupi de promovarea propriu-zisă.
Pentru a-ți face brandul popular ai nevoie de un buget pentru campaniile de marketing online. Nu uita să îl incluzi și pe acesta în lista cheltuielilor lunare.
Află ce metode de promovare online plătită ai la dispoziție.
Dacă deja ai făcut un mic research în acest sens, probabil ai văzut cum costurile cu promovarea online nu sunt ridicate. Fie că Folosești Facebook Ads, Google Ads sau Instagram Ads, toată lumea îți spune că o poți face cu buget redus.
Noi am avea o mică notă de adăugat aici: bugetul mic e relativ și variază în funcție de specificul de business și de obiective.
Ceea ce eu înțeleg prin buget mic, poate fi total diferit de ceea ce înțelegi tu.
De aceea, în acest articol o să vorbim despre costurile pe care nimeni nu le menționează atunci când vine vorba de promovarea în mediul online.
Costurile ascunse din spatele promovării online
Implementarea tehnică
Orice tip de promovare în online trebuie să valorifice un website, sau un landing page.
Desigur, costurile necesare pentru publicarea și distribuirea reclamelor nu includ și realizarea tehnică a paginii de vânzare.
În acest sens, fie te ocupi singur de implementarea tehnică, fie soliciți ajutorul unui programator și/sau a unei web designer.
Iar, în acest domeniu costurile variază destul de mult. Cele mai reduse sunt pentru realizarea unui landing page, sau pentru crearea unui site WordPress.
În plus, în anumite situații, pe lângă un site de prezentare s-ar putea să ai nevoie și de o pagină de vânzare pe care să o folosești în campaniile de promovare. Asta se întâmplă, de exemplu, în timpul evenimentelor speciale așa cum este Black Friday.
Optimizarea anunțurilor
Te poți ocupa singur de alocarea bugetului pentru publicarea anunțului. Panoul administrativ Google Ads Manager sau Facebook Ads manager îți oferă tot suportul de care ai nevoie.
Practic, în cel mai scurt timp posibil reclamele tale pot fi online.
Însă, asta nu îți garantează și succesul mult dorit.
Dacă nu ai destulă experiență în gestionarea și monitorizarea anunțurilor, vei ajunge să pierzi bani. Totul, fără a beneficia și de notorietatea mult dorită.
Fiecare reclamă trebuie urmărită și analizată. În ajutorul tău vin indicatorii de performanță, așa cum sunt CTR-ul, CPC-ul, CPM-ul și alții.
În funcție de acești indicatori se iau decizii în ceea ce privește optimizările anunțurilor. Dacă se cresc bugetele, dacă se scad, dacă sunt necesare optimizări pentru pagina destinație sau dacă targetarea inițială a fost eronată.
Desigur, pentru rezultate precise o agenție de PPC marketing îți poate oferi tot suportul de care ai nevoie. Și da, acest suport vine cu un cost adițional.
Copywriting de calitate
Fiecare anunț are inclus un mesaj. De vânzare, de educare sau de informare, în funcție de scopul reclamei.
Acest mesaj trebuie să impresioneze. Să fie scurt, direct și să nu conțină formulări clișeice. Să transmită mesajul dorit în cât mai puține cuvinte. Să valorifice intenția de achiziție a utilizatorilor și să respecte manualul de brand.
Un mesaj eronat înseamnă, așadar, un anunț care nu îți va aduce clienți noi.
Citește mai multe despre diferențele dintre un copywriter și un content writer.
Ceea ce vreau să spun este că, cel mai probabil, vei avea nevoie de serviciile unui copywriter cu experiență. Acesta poate colabora cu succes cu echipa de PPC marketing, dacă este nevoie. Sau, îți poate trimite textele pe care tu le incluzi, mai apoi, în anunțurile publicate.
Indiferent de procedura urmată, serviciile de copywriting se plătesc separat. Desigur, ele variază în funcție de fiecare situație în parte.
Analiza datelor
Lună de lună trebuie să urmărești rapoarte de performanță. Acestea se pot reduce la indicatorii de performanță existenți în panourile de administrare ale platformelor pe care le folosești în promovarea online.
Dar, în plus, site-ul tău are nevoie de administrare lunară. Platforme precum Google Analytics și Search Console trebuie să îți sune cunoscut.
Toate datele analizate îți vorbesc despre performanța campaniilor. Despre traficul pe site, despre numărul achizițiilor și despre rata de conversie. În plus, te ajută să identifici noi intenții ale uitilizatorilor și noi oportunități de promovare a produselor sau a serviciilor.
Nu uita, analiza datelor este lunară. Dacă o oprești, nu vei mai avea o imagine de ansamblu corectă asupra website-ului. Și, implicit, vei ajunge să ai campanii publicitare păguboase.
Citește mai multe despre mentenanța lunară WordPress.
Listele de abonați și de clienți
Dacă vrei să vinzi eficient folosești campanii de remarketing. Practic, te folosești de datele referitoare la clienții existenți și la cei care nu au dus la bun sfârșit procesul de achiziție.
În plus, strângi contacte și creezi o bază de date care conține informații utile despre clienții tăi. Vârsta, numele, data nașterii și valoarea comenzii sunt doar câteva informații care te pot ajuta în segmentări ulterioare.
Aceste liste de abonați și clienți sunt folosite în campanii de e-mail marketing. Sau, în segmentări ale anunțurilor cu prilejul unor evenimente specifice. Asta se întâmplă, spre exemplu, în perioadele cu apetit comercial crescut.
Implementarea unui sistem de newsletter și trimiterea de e-mailuri către abonați implică costuri adiționale. La fel și crearea unei baze de date și segmentarea ei.
Atunci când tragi linie
Așadar, când vrei să începi o afacere de acasă, pleci de la ideea că ai timp liber și că ești dispus să îl aloci dezvoltării businessului.
Însă, cu siguranță nu ai atât de mult timp la dispoziție.
Pe scurt, vei recurge la colaborări cu parteneri de afacere. Cu oameni specializați care îți pot rezolva cererile rapid și punctual.
Însă, fiecare colaborare implică costuri despre care nimeni nu îți vorbește.
Așa că, atunci când pui la punct un plan de afaceri, ține cont de toate aceste aspecte. Alocă bugete lunare către toate departamentele necesare. Planifică totul atent și evită situațiile neplăcute.
În ajutor îți poate veni o finanțare care îți susține investiția pe termen lung.