SEO sau Google Ads?
Aceasta poate fi întrebarea care decide strategia de marketing pe care să o urmezi.
Însă, cum decizi între cele două direcții? Ei bine, eu îți propun să începi cu o altă întrebare: există o legătură între strategiile SEO și campaniile Google Ads?
Încă de la început este bine să știi că fiecare business este diferit. Și că nu există o rețetă a succesului general valabilă pentru fiecare afacere existentă în mediul online.
Altfel spus, ceea ce poate funcționa perfect pentru un business, pentru un altul poate aduce doar pierderi.
Așadar, punctul de plecare este chiar înțelegerea afacerii tale. Care sunt obiectivele, cum vezi tu evoluția pe termen scurt și pe termen mediu și lung, sau chiar cum poți ajunge la obiectivele tale folosind serviciile actuale.
Apoi, un alt aspect important pentru viitoarea strategie de marketing este înțelegerea publicului țintă. Ai nevoie de crearea unui profil buyer persona și de identificarea nevoilor și intențiilor publicului țintă. Cu cât știi mai multe despre potențialii tăi clienți cu atât poți pune în aplicare strategii care să îți aducă trafic pe site și, mai apoi, conversii propriu-zise.
Despre toate aceste aspecte am mai vorbit deja pe blog. Așa că, e timpul să revenim la subiectul de astăzi: campanii SEO sau anunțuri Google Ads. Ce alegi și care este legătura dintre cele două?
Ce este SEO, ce înțelegem prin Google Ads
Când spunem SEO ar fi bine să avem în minte fix primele 3 rezultate Google. Și nu, nu acele rezultate marcate drept anunț, ci recomandările afișate imediat după.
De ce primele 3?
Pentru că peste 75% din accesări se duc către website-urile aflate în topul rezultatelor afișate de Google. Restul de 25% se împarte în ce se mai află pe prima pagină. Și da, după cum intuiești deja, prea puțini aleg să navigheze și pe a doua pagină a rezultatelor.
Așadar SEO ar trebui să fie despre cum faci să ajungi în atenția publicului tău țintă care caută informații prin intermediul cuvintelor cheie. Cum ajungi în primele 3 rezultate? Discuția e mai mult decât complexă, însă, totul se reduce în a juca după regulile algoritmilor de indexare Google. Și, desigur, să faci totul mult mai bine decât o face concurența ta.
Ce-s cuvintele cheie? Nimic altceva decât nevoi sau intenții clare de achiziție.
În mod similar, Google Ads sunt rezultatele din Google marcate prin anunț. Și aici bătălia pe pozițiile fruntașe e destul de mare. Tot pe cuvinte cheie concurezi însă, de această dată factorul decisiv e un mix între bugete alocate, segmentarea publicului țintă și identificarea cuvintelor cheie potrivite.
Citește și despre promovarea în online, costurile despre care nu îți vorbește nimeni.
Rezultatele SEO și rezultatele Google Ads
Prin SEO aduci site-ul tău în atenția publicului țintă. Cu cât o faci mai bine cu atât o să ai mai mult trafic pe site.
Acum, rezultatele în urma strategiilor SEO vin în timp. Adică, se cam lasă așteptate. Însă, cu răbdare și perseverență o să culegi și roadele. O să ajungi în rezultatele fruntașe cu site-ul tău pentru toate cuvintele cheie de interes. Și, din acel punct nu trebuie decât să urmezi o procedură de mentenanță lunară SEO prin care să te asiguri că rămâi competitiv.
Așadar, rezultatele SEO vin anevoios, dar sunt cu bătaie lungă. Te bucuri de toate beneficiile traficului organic pentru o perioadă îndelungată.
În schimb, anunțurile plătite prin servicii Google înseamnă rezultate punctuale.
Ai alocat bugetul, ai implementat campania și traficul începe să vină. Continuă să vină pentru atât timp cât investești în administrarea anunțului. Ai oprit resursa financiară? Se opresc și vizitele provenite din campaniile Google Ads.
Așadar, rezultatele Google Ads vin imediat. Însă succesul se poate termina la fel de repede precum a început.
Legătura dintre SEO și Google Ads
La o primă vedere ai fi tentat să spui că nu există o legătură directă între cele două strategii de promovare. Și ai parțial dreptate. SEO este despre poziționare organică, Google Ads despre investiții în reclame.
Doar că, pierzi imaginea de ansamblu. Ambele sunt servicii Google aflate la dispoziția ta.
Și te întreb: ce vrea Google să obțină de la tine?
Ține minte, în online totul este un business și fiecare website participă în mod direct la consolidarea marelui G.
Așa că, legătura dintre SEO și Google Ads este următoarea: o campanie de anunțuri Google va ajuta website-ul să crească în rezultatele organice. Și același lucru se întâmplă și invers: o campanie are mai multe șanse de succes, pe anumite cuvinte cheie, atunci când e susținută și de o bună indexare organică.
În ce condiții se întâmplă acest lucru?
Hai să facem un exercițiu de imaginație. Să presupunem că ai un website în care vinzi produse pentru grădinărit.
Citește mai multe despre modele de business în pandemie.
Și, pentru a vinde rapid și eficient aplici o campanie Google Ads. Când faci asta, redirecționezi un volum important de trafic în pagina site-ului. Desigur, bine ar fi să ai un landing page dedicat pentru asta.
Ce se întâmplă cu acest trafic odată ajuns în pagina comercială?
Utilizatorii finalizează comanda? Petrec mult timp în pagina respectivă, accesează și alte pagini din site, cumpără și alte lucruri sau părăsesc pagina la scurt timp de la accesare?
Răspunsurile acestor întrebări vor clarifica totul. Pentru că dacă traficul provenit din Google Ads convertește atunci algoritmul de indexare Google va înțelege faptul că afacerea ta oferă calitate clienților. Și, cum este și normal, te va recompensa. Adică, îți va recomanda mai des produsele chiar și atunci când nu mai vorbim de reclame, ci de rezultate organice.
Și uite așa, Google Ads poate ajuta și susține strategiile SEO. Desigur, există și reversul medaliei, atunci când lucrurile merg din rău în mai rău.
Ce să alegi, SEO sau Google Ads?
După explicația de mai sus ai trece rapid la concluzii. Și ai spune: ambele, însă doar atunci când sunt făcute cu cap.
Ei bine, da, dar cu o mică mențiune: există afaceri care nu au nevoie de SEO, sau business-uri care nu beneficiază prea mult de pe urma anunțurilor plătite.
De exemplu, atunci când nu avem căutări organice relevante pentru un anumit domeniu de activitate, strategia SEO nu va aduce satisfacții. Degeaba ești pe primul loc dacă nu există un public care să te aplaude. Și atunci, Google Ads este alegerea ta.
Similar, sunt momente când reclamele chiar nu te ajută să vinzi. Sunt izolate, dar există. De exemplu, dacă urmărești să creezi autoritate în jurul brandului, anunțurile Google nu sunt indicate. Reclamele Google te ajută să vinzi rapid, nu să promovezi imagini sau branduri în strategii de brand awareness.
Recomandarea cea mai bună
Așa cum am spus la început: cunoaște-ți business-ul și publicul țintă. Fă asta înainte de toate. După, o să înțelegi mai bine totul. Și o să fie mult mai clar dacă ai nevoie de o strategie SEO, de campanii Google Ads sau de ambele.
Ca de obicei, noi îți stăm la dispoziție cu toate informațiile de care ai nevoie. Scrie-ne, povestește-ne mai multe despre proiectul tău și vedem împreună care ar fi soluțiile de promovare online pe care să le alegi.