Cum sa scrii continutul pe site-ul tau. Cei 4 pasi esentiali

cum sa scrii pentru site

Table of Contents

Notăarticolul, publicat inițial în 16.08.2017, este revizuit periodic și actualizat pentru ca tu să te bucuri de informații relevante. Nu uita, ne poți oricând împărtăși din propria ta experiență folosind secțiunea comentariilor din finalul articolului. Spor la citit!

Internetul este cu siguranţă un loc extrem de aglomerat. Cam cât de aglomerat? Ei bine, potrivit cifrelor, în momentul de faţă sunt peste 1,2 miliarde de site-uri active în această mare lume www.

Să captezi atenţia vizitatorilor este, în acest context, o adevărată provocare, cu atât mai mult cu cât 55% dintre aceştia petrec nu mai mult de 15 secunde pe o pagină web.

În plus, dacă scrii cu adevărat bine poți avea un venit suplimentar, chiar dacă vorbim doar despre un blog. Știu, o idee bună pentru o afacere pe care să o începi de acasă.

Și că am amintit despre monetizarea blogului, descoperă 11 metode pentru a face bani din articole scrise de tine.

Cum sa scrii conţinut care să se bată cu aceste cifre? Iată paşii esenţiali.

Cum sa scrii… ghidul in 4 pasi

#1 Stabileşte de ce scrii…

Totul pleacă de aici, de la scopul site-ului tău.

Acordă-ţi timp şi analizează ce anume vrei de la site-ul tău. E un site de prezentare, care să arate lumii cine eşti şi cu ce te ocupi sau un site de vânzare, care aşează în prim plan produse sau servicii?

Conţinutul site-ului tău va fi diferit în funcţie de răspunsul la aceste întrebări, atât în ceea ce priveşte structura, cât şi în ceea ce priveşte adresabilitatea.

Mai mult, este un site multi-page, sau one-pager? Ori, vrei să publici conținut în română, engleză sau poate vrei un site bilingv.

Este important să stabilești aceste lucruri chiar de la început. Altfel, s-ar putea să nu ajungi la rezultatele pe care le dorești.

#2 Pentru cine scrii…

Cunoaşte-ţi audienţa ca pe tine însuţi.

Ca să ştii cum să scrii, este important să ştii pentru cine scrii. Înainte să aşterni primele vorbe pe hârtie, pune-ţi aceste întrebări esenţiale: Care este audienţa mea principală? Dar cea secundară şi cum anume poate aceasta din urmă să influenţeze audienţa principală?

Este esenţial să creezi conţinut având mereu în minte pe cei cărora li te adresezi. Pentru a-ţi face viaţa mai uşoară (şi mai clară) creează profilul clientului ideal. Acestea sunt descrieri fundamentate pe research (nu supoziţii) ale profilului clienţilor tăi, menite să  ilustreze cine sunt aceştia, cum gândesc ei, cum, de unde şi când cumpără.

Realizând aceste profile, poţi crea conţinut targetat şi relevant pentru audienţele tale. De altfel, rolul textului tău este tocmai de a le răspunde întrebărilor şi nedumeririlor, adresându-se direct nevoile şi interesele lor.

În plus, dacă îți cunoști publicul țintă, vei ști care sunt nevoile și intențiile de cumpărare ale acestuia. Desigur, nu uita, nu te adresezi oricui sau tuturor, ci unor potențiali clienți / cititori.

#3 Ce scrii…

Ca să ştii cum să scrii conţinut relevant, concis şi persuasiv, trebuie să analizezi ce anume vei scrie. Aşadar:

un plan

cum sa scrii fa un plan

sursa foto: pexels.com

Nu pleca la drum fără prietenul cel mai bun: planul.

În lipsa lui, vei experimenta din plin vestita senzaţie că nu ştii de unde să începi şi unde să termini, în ciuda faptului că mintea ţi-e plină de idei.

Pune ordine în gânduri, structurând informaţia pe care vrei să o transmiţi. Ideea de bază e ca fiecare bucăţică de conţinut să slujească unui scop anume şi să vizeze o audienţă anume.

Ţine cont de faptul că utilizatorii folosesc internetul cu precădere pentru a se informa, aşa încât priveşte conţinutul site-ului tău ca pe o oportunitate de a-i informa în legătură cu compania ta, produsele şi serviciile sale.

Iată câteva dintre elementele esenţiale pe care ar trebui să le conţină site-ul tău:

  • Informaţii despre companie
  • Informaţii despre produse/ servicii
  • Studii de caz/ testimoniale
  • Informaţii despre oamenii din spatele companiei
  • Informaţii despre procese/ tehnologii
  • FAQ
  • Blog
  • Conţinut premium (ebook-uri, whitepapers etc)
  • Video-uri (care să pună în valoare cultura organizaţională, opinii ale clienţilor etc.)

Fă un research

Înainte să te apuci efectiv de creat conţinut, e de folos să tragi cu ochiul şi în “curtea vecinului”. Pune-te în pielea unui client şi scanează site-urile concurenţei. Acest exerciţiu te va ajuta să îţi defineşti mai bine ideile, să ţi le împrospătezi sau să le rafinezi.

Este important să arunci o privire și peste rapoartele Search Console și Google Analytics. De acolo vei învăța mai multe despre preferințele utilizatorilor și despre performanța site-ului tău.

Nu uita nici de un keyword research pentru a crește calitatea conținutului în funcție de ceea ce se caută cu adevărat în motoarele de căutare.

#4 Şi cum sa scrii

Când vine vorba despre cum să scrii efectiv conţinut care să capteze atenţia utilizatorilor şi să le menţină interesul, e bine să ţii cont de câteva sfaturi.

Scrie după modelul piramidei inversate

Utilizatorii din ziua de astăzi sunt nerăbdători, foarte nerăbdători, iar atunci când îşi aruncă privirea pe un site, decid în doar câteva secunde dacă conţine informaţile pe care le caută. Dacă le găsesc, zăbovesc, dacă nu, trec mai departe şi nu se mai întorc.

Structurează-ţi aşadar conţinutul site-ului în aşa fel încât cele mai importante informaţii să fie vizibile în partea superioară a paginii. Continuă apoi cu detaliile specifice şi încheie cu cele tangenţiale.

Să spunem, de exemplu, că ai nevoie să creezi o pagină web legată de organizarea unui training. Cele mai pertinente detalii – precum tema, data, locaţia – vor fi puse în partea de sus a paginii. Detaliile specifice – precum speakerii şi subiectele seminariilor – vor urma imediat după ele. Cele mai puţin importante aspecte – precum organizatorii trainingului, cursurile precedente sau o listă cu resurse suplimentare – vor apărea în partea de jos a paginii.

Cum sa scrii scurt şi simplu

cum sa scrii scurt si simplu

sursa foto: pexels.com

Frazele complexe, propoziţiile lungi şi cuvintele complicate dau bine în paginile cărţilor, nu şi în paginile web. Aşadar, cum să scrii în aşa fel încât utilizatorii să rămână pe pagina ta?

Nevoia cititorului internaut din ziua de astăzi cere propoziţii scurte, de câte 35 de cuvinte sau chiar mai puţine.

Paragrafele trebuie să fie şi ele scurte, de maxim 4 propoziţii, iar cuvintele simple, familiare. Sunt de evitat cuvintele de jargon, cele pretenţioase ori ştiinţifice.

Întregul conţinut trebuie să fie atât relevant şi de uşor de citit încât, dintr-o simplă scanare a sa, oricine să fie capabil să înţeleagă despre ce este vorba.

Studiile au arătat că doar 16% dintre vizitatori citesc paginile web cuvânt cu cuvânt, restul doar îl scanează. Asa încât, fă-ţi textele ”scanabile”!

Dacă ai nevoie de ajutor, poți folosi plug-in-ul Yoast Seo. Acesta va analiza conținutul publicat și îți va spune dacă propozițiile tale sunt prea lungi. În funcție de recomandări vei putea optimiza textul în cel mai scurt timp posibil.

Foloseşte diateza activă

Diateza activă te ajută să scrii propoziţii succinte, uşor de citit, care ţintesc direct către cel cărora li se adresează.

De exemplu, e mult mai de impact o propoziţie precum ”Poţi cumpăra produsele de pe site-ul nostru” decât ”Produsele pot fi cumpărate de pe site-ul nostru”.

De asemenea, foloseşte mai degrabă adresarea directă şi pronumele ”tu”.

Scrie un call to action pe fiecare pagină

Cum să scrii ca să fii sigur că utilizatorii înţeleg rapid despre ce este vorba indiferent pe care dintre pagini ar ajunge?

Nu te aştepta ca atunci când ajung pe site-ul tău vizitatorii să îl citească la fel ca pe o carte, de la început la sfârşit, adică de la Home Page la Contact.

Mai mult, ține minte cele mai importante 4 pagini pe care un site trebuie să le aibă. Fără aceste pagini s-ar putea ca utilizatorii să fie reticenți în a-ți acorda încrederea lor.

Ei pot nimeri pe oricare dintre paginiile tale, de aceea este important ca fiecare dintre acestea să fie uşor de scanat, să fie elocventă pentru site-ul tău, permiţându-le vizitatorilor să înţeleagă rapid despre ce este vorba şi, mai ales, să conţină un call to action care să le spună ce să facă în continuare.

Fii explicit

Cum sa scrii bine? Nu te limita la a scrie generalităţi, fii mai degrabă specific în descrieri. În acest fel, îi vei ajuta pe cititori să înţeleagă şi să vizualizeze mesajul.

În loc să spui ”Este cel mai bun produs pe care îl poţi cumpăra” vino cu o descriere mai detaliată, şi totodată mai elocventă, de genul ”Acest produs este confecţionat din 100% bumbac organic, rezistent la spălări repetate şi cum nu se poate mai fin”.

Adaugă multimedia

Imaginile, infograficele sau video-urile chiar fac cât 1000 de cuvinte, chiar dacă, aparent, nu ţin de subiectul cum sa scrii pentru web.

Potrivit studiilor, 90% din informaţia transmisă creierului uman este vizuală, iar oamenii procesează acest tip de informaţie de 60.000 ori mai repede decât un text.

Un infografic va face mai uşor de înţeles un subiect complex decât un text. La fel şi un video.

De asemenea, imaginile care ”rup” textul, îl vor face mai uşor de citit.

Conținutul video este ideal și dacă vrei să crești rapid vânzările unui magazin online. Ți-am explicat de ce și cum într-un articol separat.

Scrie şi pentru motoarele de căutare

În vreme ce o carte este scrisă pentru cititori, un text web trebuie scris nu doar pentru aceştia, ci şi pentru motoarele de căutare. Identifică şi foloseşte în textul tău cuvintele cheie pe baza cărora Google afişează rezultatele.

Dacă folosești WordPress îți recomand să citești ghidul ServHost de optimizare SEO. O să înveți de acolo cum să îți aduci site-ul și conținutul printre primele rezultate Google.

Scrie persuasiv

Cu siguranţă scrisul persuasiv pentru web nu este treabă simplă, de realizat în doi timpi şi trei cuvinte.

Important este să nu îţi tratezi vizitatorii ca pe nişte academicieni, iubitori de texte complexe şi complicate. Şi nici ca pe nişte detectivi, gata să caute înţelesuri ascunse printre cuvinte. Nu scrie cu înflorituri şi nu te folosi de textul web pentru a-ţi afişa vocabularul.

Nu încerca să scrii de toate pentru toţi, ci concentrează-te pe ceea ce eşti şi pe ceea ce faci.

Scrie cât mai simplu cu putinţă. Dacă poziţia ta este clară, este mult mai uşor să ieşi în evidenţă şi să fii găsit online. Dacă mesajul tău este clar, e mult mai uşor să creezi un text web persuasiv.

Cum sa scrii simplu, concis şi convingător e poate mai dificil decât pare la prima vedere, însă cu aceste sfaturi în minte ştii sigur că pleci de la premisele corecte.

Pentru a fi mai eficient în ceea ce scrii, citește și articolul: Cum menții constantă rata de publicare articole pe blog?

Şi întrucât cum să scrii ţine foarte mult de pentru cine scrii, săptămâna viitoare vedem cum să construieşti un profil buyer persona care să te ajute să îţi cunoşti cu adevărat audienţa.

Să ai spor şi inspiraţie!

Dăm startul afacerii tale online?

Despre Ninel Decu

Sunt tatăl a doi copii, autor de cursuri online, mentor, iar împreună cu soția mea am fondat în 2008 compania SERVHOST. În 2023 am depășit bariera de 1000 de clienți activi, în cadrul companiei SERVHOST. Sunt autorul a două cursuri online: ”Primii pași în WordPress” și “Cum să creezi un Funnel de Vânzare de la 0”. Ambele mi-au generat vânzări de câteva mii de EURO.